What soap opera teaches about being woman? Reflections about female representations
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8802Keywords:
Telenovela reception, mediation, gender relationsAbstract
In this paper, we reflect on how the soap opera audience, family and social class constitute the female identity of young working class women. The sample, which is configured as audience ethnography, was composed of 12 young people between the ages of 16 and 24 living on the outskirts of Santa Maria-RS. The results indicate that the economic deprivation interferes in the experiences and ways of being a woman, by teenage pregnancy, by work, by dropping out of school or on television as the primary form of recreation. The soap opera is also essential, because if, on the one hand, (re) produces a traditional female model - in which motherhood and marriage are female priorities - the other, gives evidences of gender equality representations, which they don’t experience in their daily lives.Downloads
References
BADINTER, Elizabeth. Um amor conquistado: O mito do amor materno. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.
CHARLES, Mercedes. Espejo de Venus: una mirada a la investigación sobre mujeres y medios de comunicación. Signo y Pensamiento, n. 28, 1996.
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. A contribuição do olhar feminista. Revista InTexto, Porto Alegre, n. 3, 1998.
______. Cartografias dos estudos culturais: uma versão latino-americana. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
______. Os estudos de recepção e as relações de gênero: algumas anotações provisórias. Ciberlegenda, n. 7, 2002. Disponível em http://www.uff.br/mestcii
______ (Org.). Comunicação e gênero: a aventura da pesquisa. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. Disponível em: http://www.pucrs.br/edipucrs/comunicacaoegenero.pdf
FONSECA, Claudia. Classe e a recusa etnográfica. In: BRITES, Jurema; FONSECA, Claudia (Orgs.). Etnografias da participação. Santa Cruz: EDUNISC, 2006.
JACKS, N. A.; MENEZES, Daiane; PIEDRAS, Elisa. Meios e Audiências. A emergência dos estudos de recepção no Brasil. Porto Alegre: Sulina, 2008.
LA PASTINA, Antonio C. Etnografia de audiência. Uma estratégia de envolvimento. In: JACKS, Nilda; PIEDRAS, Elisa (Org.). O que sabemos sobre as audiências?: estudos latino- americanos. Porto Alegre: Armazém Digital, 2006.
MARTIN-BARBERO, Jesús. De los medios a las mediaciones: comunicación, cultura y hegemonía. Barcelona: Gustavo Gili, 1987.
______. Prefácio. In: LOPES, Maria Immacolata Vassalo de; BORELLI, Silvia Helena Simões; RESENDE, Vera da Rocha. Vivendo com a telenovela: mediações, recepção, teleficcionalidade. São Paulo: Summus, 2002.
MATTOS, Patrícia. A mulher moderna numa sociedade desigual. In: SOUZA, Jessé (Org.). A invisibilidade da desigualdade brasileira. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
MEIRELLES, Clara Fernandes. Prazer e resistência: A legitimação do melodrama nos contextos acadêmicos. 2009. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
MORLEY, David. Unanswered questions in audience research. Revista e-Compós, n. 6, 2006.
OROZCO, Guillermo. Televisión, audiencias y educación. Buenos Aires: Norma, 2001.
QUADROS, Waldir J. de; ANTUNES, Davi J. N. Classes sociais e distribuição de renda no Brasil dos anos noventa. Cadernos do CESIT, n. 30, 2001.
RONSINI, Veneza Mayora. Mercadores de sentido: consumo de mídia e identidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2007.
SIGNATES, Luiz. Estudo sobre o conceito de mediação e sua validade como categoria de análise para os estudos de comunicação. In: SOUSA, Marcos Wilton de. Recepção mediática e espaço público. Novos Olhares. São Paulo: Paulinas, 2006.
SILVA, Emanuelle; TORRES, Roberto; BERG, Tábata. A miséria do amor dos pobres. In: SOUZA, Jessé. Ralé Brasileira. Quem é e como vive. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.