Verbal iconicity and creativity in Brazilian soap opera openings
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8803Keywords:
TV soap opera openings, verbal iconicit, aestheticsAbstract
The article analyzes the interchangeable signs between the verbal and the iconic in Brazilian soap opera openings, emphasizing the magnifying of the written space, which implies an aesthetic challenge. An intersemiotic reading investigates creative practices that integrate visual and verbal signs, departing from graphic computer devices. There is also an attempt to sketch the fundamental theoretic concepts about media textualities. Another objective is to question the kinetic form exploitation in words and letters, as well as their chromatic nuances and textures that very often fall short (are inferior) if compared to the inventive treatment to the images per se.Downloads
References
ANTONIO, Jorge Luiz. Poesia eletrônica: negociações com os processos digitais. Belo Horizonte: Veredas & Cenários, 2008.
AZNAR, Sidney Carlos. Vinheta: do Pergaminho ao Vídeo. São Paulo: Arte & Ciência/UNIMAR, 1997.
DARNTON, Robert. O beijo de Lamourette. Mídia, cultura e revolução. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
DONNER, Hans. Disponível em http://www.hansdonner.br Acesso em: jan. 2011
ECO, Umberto. Tratado geral de semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1980.
FONAGY, Ivan. Motivação e remotivação. In. TODOROV, Tzvetan; FONAGY, Ivan; COHEN, Jean. Linguagem e emotivação. Porto Alegre: Globo, 1977, p. 67-86.
GUIMARÃES, Denise Azevedo Duarte. Comunicação tecnoestética nas mídias audiovisuais. Porto Alegre: Sulina, 2007.
GROUPE µ. Rhétorique de la poésie. Lecture lineaire, lecture tabulaire. Bruxelles: Editions Complexe, 1977.
MACHADO, Arlindo. Uma poética, o videoclip? In: OLIVEIRA, A. Claudia; SANTAELLA, Lúcia. (Orgs). Semiótica da Comunicação e outras ciências. Cadernos da PUC, n. 30, p. 33- 41. São Paulo: EDUC, 1987.
______. A arte do vídeo. São Paulo: Brasiliense, 1988.
______. Máquina e imaginário. O desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: EDUSP, 2001.
MAINGUENEAU, Dominique. Análise de textos de comunicação. São Paulo: Cortez, 2008.
PARENTE, André (Org.). Imagem-máquina. A era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993.
PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1990.
PIGNATARI, Décio. Letras, Artes, Mídia. São Paulo: Editora Globo, 1995.
______. Signagem da televisão. São Paulo: Brasiliense, 1984.
______. Informação. Linguagem. Comunicação. São Paulo: Perspectiva, 1971.
PLAZA, Júlio; TAVARES, Mônica. Processos criativos com os meios eletrônicos: poéticas digitais. São Paulo: HUCITEC, 1998.
SANTAELLA, Lúcia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 1998.
SARTRE, Jean-Paul. Que é a literatura? São Paulo: Ática, 1989.
SAUSSURE, Ferdinand. Curso de Lingüística Geral. São Paulo: Cultrix, 1971.
SILVEIRA, Walter e outros. Art e tecnologia.br (série televisual em video-home). São Paulo: Philbus/Itaú Cultural/ TV Cultura, 2003.
YOUTUBE. Disponível em: http://www.youtube.com Acesso em: dez. 2010.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.