New phonographic busines in Brazil and the intermediation of digital music market
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8814Keywords:
Communication, culture, record industryAbstract
This article analyzes the strategies implemented by a handful of Brazilian companies founded over the last decade that have established new practices for marketing and promoting musical recordings in the digital environment. The cases considered here, iMusica, Trevo Digital, Fun Station and Bolacha Discos, are developing innovative content distribution and promotion methods for a record market undergoing a major transformation. The cases selected reveal that new forms and degrees of mediation are emerging as key elements in a fully digitalized music market.Downloads
References
ALBORNOZ, Luis A. Digitalização e sociedade: o caso do setor musical. In: II ULEPICC, 2008, São Paulo. Anais do II Congresso da União Latina de Economia Política da Informação. São Paulo:Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 2008.
ALBORNOZ, Luis A.; HERSCHMANN, Micael. La industria de la música en transición. Tenerife: Cabildo de Tenerife, 2010. (no prelo).
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PRODUTORES DE DISCOS. Mercado brasileiro de música 2009. Rio de Janeiro: ABPD, 2009. Disponível em: http://www.abpd.org.br/downloads/Mercado_Fonografico_BR_15abril09.pdf Acesso em: 05 fev. 2010.
BUSTAMANTE, Enrique. Hacia un nuevo sistema de comunicación: las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa, 2007.
COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Pesquisa sobre o uso das tecnologias da informação e da comunicação no Brasil: TIC domicílios e TIC empresas 2008. São Paulo: CGI.br, 2009. Disponível em: http://www.cetic.br/tic/2009/index.htm Acesso em: 05 fev. 2010.
DIAS, Márcia T. Os donos da voz: indústria fonográfica brasileira e mundialização da cultura. São Paulo: Boitempo, 2000.
HERSCHMANN, Micael. Alguns apontamentos sobre a reestruturação da indústria da música. In: HERSCHMANN, Micael; FREIRE FILHO, J. (org.). Novos rumos da cultura da mídia. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006, p. 161-188.
______. Lapa: cidade da música. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007.
HERSCOVICI, Alain. Redes eletrônicas e economia digital: economia da dádiva ou novas estratégias concorrenciais?. In: XVII Compós, 2008, São Paulo. Anais do XVII Encontro da Compós. São Paulo: UNIP, 2008.
INTERNATIONAL FEDERATION OF THE PHONOGRAPHIC INDUSTRY. Digital musicreport2010. Londres. Disponível em: http://www.abpd.org.br/downloads/DMR2010_UK_JAN2010.pdf Acesso em: 05 fev. 2010.
MIDANI, André. Música, ídolos e poder: do vinil ao download. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.
MORELLI, Rita C. L. Indústria fonográfica: um estudo antropológico. 2. ed. Campinas: Ed. Unicamp, 2009.
NAPOLITANO, Marcos. Seguindo a canção: engajamento político e indústria cultural na MPB 1959-1969. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2001.
PRESTES FILHO, Luís C. Cadeia produtiva da economia da música. Rio de Janeiro: Instituto Gênesis/PUC-RJ, 2005.
SCHUMPETER, Joseph A. A teoria do desenvolvimento econômico. São Paulo: Abril Cultural, 1982.
SHAPIRO, Carl; VARIAN, Hai R. Information rules: a strategic guide to network economy. Cambridge, Massachusetts: Harvard Business School Press, 1999.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.