The emotional bond of the reader to journalism: study of magazine Veja on Facebook
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.3.17847Keywords:
Journalism, Emotion, ReaderAbstract
This paper discusses the role of emotion in the readers’ adhesion to the communication contract proposed by journalism. As empirical object, we analyse comments left by the readers in the page that Veja holds on Facebook. The analysis indicates that the reader moves from higher to lower adherence, along an axis marked by seven primary emotions: satisfaction, surprise, sadness, fear, contempt, anger and disgust. In varied degrees, these emotions bind the reader to the journalism, the vehicle and the other readers.
Downloads
References
AMARAL, Adriana. Dialogando sobre mobilização de fãs e antifãs. Blog adriamaral.com. Disponível em: http://palavrasecoisas.wordpress.com/2012/01/21/%20faseantifa/. Acesso em: 15 abr. 2014.
BENETTI, Marcia. Análise do Discurso em jornalismo: estudo de vozes e sentidos. In: LAGO, Cláudia; BENETTI, Marcia (Org.). Metodologia de pesquisa em jornalismo. Petrópolis: Vozes, 2007.
______. O jornalismo como gênero discursivo. Revista Galáxia, São Paulo, n. 15, p. 13-28, jun. 2008.
BOYD, Danah; ELLISON, Nicole. Social Networks Sites: Definition, History and Scolarship. Journal of Computer-Mediated Communication. v. 13, n. 1, 2008.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso das mídias. São Paulo: Contexto, 2006.
______. A patemização na televisão como estratégia de autenticidade. In: MENDES, Emília; MACHADO, Ida Lúcia (Org.). As emoções no discurso – volume II. Campinas: Mercado das Letras, 2010.
DAMÁSIO, António. O erro de Descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
______. Ao encontro de Espinosa: as emoções sociais e a neurologia do sentir. Lisboa: Temas e Debates, 2012.
DENTON, Derek. As emoções primordiais: a emergência da consciência. Lisboa: Instituto Piaget, 2011.
EKMAN, Paul. A linguagem das emoções. São Paulo: Lua de Papel, 2011.
GARTON, Laura et al. Studying Online Social Networks. Journal of Computer-Mediated Communication, v. 1, n. 3, 1997.
MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes, 1997.
OATLEY, Keith; JENKINS, Jenniffer. Compreender as emoções. Lisboa: Instituto Piaget, 2002.
ORLANDI, Eni. Interpretação: autoria, leitura e efeitos do trabalho simbólico. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1996.
______. Análise de discurso: princípios e fundamentos. 3. ed. Campinas: Pontes, 2001.
______. Discurso e leitura. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
PINKER, Steven. Como a mente funciona. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2010.
REZENDE, Claudia Barcellos; COELHO, Maria Claudia. Antropologia das emoções. Rio de Janeiro: FGV, 2010.
ROSENWEIN, Barbara. História das emoções: problemas e métodos. São Paulo: Letra e Voz, 2011.
STALLMAN, Richard. Ataque, não; protesto! Observatório da Imprensa. Edição 650, 2011.
STORCH, Laura. O leitor imaginado no jornalismo de revista: uma proposta metodológica. 2012. 174 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, UFRGS, Porto Alegre, 2012.
TURNER, Jonathan. Origens das emoções humanas. Lisboa: Instituto Piaget, 2003.
VEJA. Edição 2.326. São Paulo: Abril, 19 jun. 2013a.
______. Edição 2.327. São Paulo: Abril, 26 jun. 2013b.
ZAGO, Gabriela. Recirculação jornalística no Twitter: filtro e comentário de notícias por interagentes como uma forma de potencialização da circulação. 2011. 203 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Informação) – Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.