Analysis of publication of Revista Brasileira de Orientação Profissional

Authors

  • Ana Paula Porto Noronha Universidade São Francisco
  • Cristiane Deantonio Ventura Universidade São Francisco
  • Dario Cecilio-Fernandes Universidade São Francisco
  • Juliana Carnevalli Siqueira Nery Universidade São Francisco
  • Juliana Maximila de Paula Bueno Universidade São Francisco
  • Luana Luca Universidade São Francisco
  • Ivan Baroncelli Neto Academia Militar das Agulhas Negras
  • Maria Áurea Pereira Silva Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.12416

Keywords:

Bibliometrics. Vocational guidance. Scientific production.

Abstract

Investigate the production of a particular area of scientific knowledge allows her to promote the development organized it. This study analyzed the publications of the Revista Brasileira de Orientação Profissional during the 2007 to 2011 period. Were analyzed 68 articles, witch 53 empirical and 15 theoretical. For analysis of the themes, there were category organizations, so that the relationship between the contextual variables and constructs was added to the largest number of articles. Besides that, the researcher focus more on teenagers, they apply different instruments, and the most used technique was the interview. Regards to reference, the articles cited that was published since 2000 and the majority was international. Besides that it were discussed implications for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Luca, Universidade São Francisco

Possui graduação em Psicologia pelo Centro Universitário de João Pessoa (UNIPÊ). Mestre em Psicologia com área de concentração em Avaliação Psicológica pelo Programa de Pós Graduação Strictu Sensu da Universidade São Francisco. Têm experiência em monitoria, extensão, pesquisa e docência. Interesse de atuação nas áreas de avaliação psicológica, testes psicológicos, cognição e aprendizagem.

References

Arbona, C. (2000). Practice and research in career counseling and development – 1999. The Career Developmente Quarterly, 49, 98-134.

Arruda, M. N. F., & Melo-Silva, L. L. (2010). Avaliação da intervenção de carreira: a perspectiva dos ex-clientes. Psico-USF, 15(2), 225-234.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Bufrem, L., & Prates, Y. (2005). O saber científico registrado e as práticas de mensuração da informação. Ciência da Informação (Brasília), 34(2), 9-25.

Guindon, M. H., & Richmond, L. J. (2005). Practice and research in career counseling and development – 2004.

The Career Development Quarterly, 54(2), 90-137.

Ivatiuk, A. L., & Yoshida, E. M. P. (2010). Orientação Profissional de pessoas com deficiências: Revisão de literatura (2000-2009). Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11(1), 95-106.

Lehman, Y. P. (2010). Orientação profissional na pós-modernidade. In R. S. Levenfus, & D. H. P. Soares (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional (pp. 19-30). Porto Alegre: Artmed.

Levenfus, R. S. (2010). Orientação vocacional ocupacional: abordagem clínica psicológica. In: R. S. Levenfus, & D. H. P. Soares (Orgs.). Orientação vocacional ocupacional (pp. 117-132). Porto Alegre: Artmed.

López, W. L., García-Cepero, M. C., Bustamante, M. C. A., Silva, L. M., & López, E. A. (2010). Panorama General de la Producción Acadêmica en la Psicologia Iberoamericana 2005-2007. Papeles del Psicólogo, 3(3), 296-309.

Melo-Silva, L. L., Leal, M. de S., & Fracalozzi, N. M. N. (2010). Produção científica em congressos brasileiros de orientação vocacional e profissional: período 1999-2009. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 11(1), 107-120.

Noronha, A. P. P., & Ambiel, R. A. M. (2006). Orientação profissional e vocacional: análise da produção científica.

Psico-USF, 11(1), 75-84.

Noronha, A. P. P., Andrade, R. G., Miguel, F. K., Nascimento, M. M., Nunes, M. F. O., Pacanaro, S. V., Ferruzzi, A. H., Sartori, F. A., Takahashi, L. T., & Cozza, H. F. P. (2006). Análise de teses e dissertações em orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 7(2), 1-10.

Noronha, A. P. P., Santos, A. A. A., & Sisto, F. F. (2010). Contribuições da Escala de Aconselhamento Profissional (EAP). In R. S. Levenfus, & D. H. P. Soares (Orgs). Orientação Vocacional Ocupacional (pp. 183-193). Porto Alegre: Artmed.

Rueda, F. J. M. (2009). Produção científica da Revista Brasileira de Orientação Profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 10(2), 1-11.

Sabadini, A. A. Z. P., Sampaio, M. I.C., & Koller, S. H. (Orgs.). (2009). Publicar em Psicologia: um enfoque para a Revista Científica. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Sampaio, M. I. C. (2008). Citações a periódicos na produção científica de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 28(3), 452-465.

Teixeira, M. A. P., Lassance, M. C. P., Silva, B. M. B., & Bardagi, M. P. (2007). Produção científica em orientação profissional: uma análise da revista brasileira de orientação profissional. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 8(2), 25-40.

Witter, G. P. (1999). Metaciência e leitura. Em G. P. Witter (Org.). Leitura: textos e pesquisas (pp. 13-22). Campinas: Alínea.

Published

2014-06-11

How to Cite

Noronha, A. P. P., Ventura, C. D., Cecilio-Fernandes, D., Nery, J. C. S., Bueno, J. M. de P., Luca, L., … Silva, M. Áurea P. (2014). Analysis of publication of Revista Brasileira de Orientação Profissional. Psico, 45(1), 26–34. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.12416

Issue

Section

Articles