Gifted Student and Underachievers: Prevalence, Characteristics, Preferences, Interests and Learning Styles

Authors

  • Vanessa Terezinha Alves Tentes Universidade Católilca de Brasília
  • Denise de Souza Fleith Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.2.12827

Keywords:

Giftedness, underachievement, gifted student, profile.

Abstract

The focus of this study was to examine the underachievement phenomenon in gifted students, defined as the discrepancy between the potential (ability) and the performance, particularly in the school context. The purposes were to identify the prevalence of the low performance condition among 96 students who attended a specialized educational service for the gifted, as well as to describe the profile of gifted (n=53) and gifted underachiever students (n=43) with respect to demographic variables, abilities, preferences, interests, motivation, personal characteristics, interpersonal relationships, academic performance, and learning styles. A set of instruments, such as analysis of documents, demographic questionnaire, and scales of characteristics, interests and learning styles were used to collect the data. The results indicated that there are underachievers among gifted students and that giftedness is characterized by heterogeneous personal and school characteristics.

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Author Biographies

Vanessa Terezinha Alves Tentes, Universidade Católilca de Brasília

Psicóloga, Doutora e Mestre em Psicologia pela Universidade de Brasília, na área de Desenvolvimento Humano e Saúde. Atua como psicóloga clínica e institucional. Possui experiência docente na Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Superior e em programas de pós-graduação e de formação de professores. Desenvolve trabalho de atendimento e psicodiagnóstico na área de Educação Especial e Educação Inclusiva. Dedica-se a palestras, cursos de formação de professores e produção científica na área de criatividade e altas habilidades/superdotação, Transtornos Globais do Desenvolvimento, Transtorno do Déficit de Atenção/Hiperatividade.

Denise de Souza Fleith, Universidade de Brasília

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília (1985), mestrado em Psicologia pela Universidade de Brasília (1990), doutorado em Psicologia Educacional pela University of Connecticut (1999). Realizou seu pós-doutorado no National Academy for Gifted and Talented Youth (University of Warwick) (2005). Atualmente é professora associada do Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília. É orientadora de mestrado e doutorado no Programa de Pós-graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde. Foi professora visitante na University of Connecticut, em 2009, e realizou estágio sênior na Universidade do Minho, em Portugal, nos anos de 2009 e 2012. É editora associada da revista Psicologia: Teoria e Pesquisa. Suas áreas de interesse são criatividade no contexto escolar, medidas de criatividade, processos de ensino-aprendizagem, desenvolvimento de talentos e superdotação e psicologia escolar.

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Published

2014-08-15

How to Cite

Tentes, V. T. A., & Fleith, D. de S. (2014). Gifted Student and Underachievers: Prevalence, Characteristics, Preferences, Interests and Learning Styles. Psico, 45(2), 157–167. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.2.12827

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