Validity of the Factor Structure of a Battery of Assessment of High Abilities

Authors

  • Walquiria de Jesus Ribeiro Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Tatiana de Cássia Nakano Pontifícia Universidade Católica de Campinas
  • Ricardo Primi Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.13636

Keywords:

Gifted. Intelligence. Creativity. Psychological assessment. Psychological tests.

Abstract

The theme of high abilities/giftedness in psychological assessment context, has been a challenge, given its multidimensionality. This study we sought to investigate the construct validity of the Battery for Assessment of High Ability. The sample was composed by 588 students of the 2nd year of elementary school to 3rd year of high school, both sexes. They were divided into a control group (N = 470) and test group (N = 118), with a mean age of 11.11 years. The instrument was composed of four subtests of intelligence (Verbal, Abstract, Numerical and Logical Reasoning) and two subtests of creativity (Construction of Figures and Metaphors Creation). The results of exploratory factor analysis indicated three factors explaining 70.72% of the total variance, representing a measure of verbal creativity, a measure of intelligence and a measure of figural creativity. In general, low correlations were observed between the factors. We conclude that the instrument presented construct validity for assessing three constructs involved in this
phenomenon.

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Author Biographies

Walquiria de Jesus Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Psicóloga pela Universidade Federal do Maranhão. Especialista em Neuropsicologia pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. Mestre em Psicologia na PUC-Campinas com pesquisa na área de Instrumentos e Processos em Avaliação Psicológica. Atua na Docência. Desenvolve atividades com ênfase em Avaliação Psicológica e Neuropsicológica.

Tatiana de Cássia Nakano, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Docente do Curso de Pós-Graduação em Psicologia da PUC-Campinas.

Ricardo Primi, Universidade São Francisco

Docente do Curso de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade São Francisco.

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Published

2014-06-16

How to Cite

Ribeiro, W. de J., de Cássia Nakano, T., & Primi, R. (2014). Validity of the Factor Structure of a Battery of Assessment of High Abilities. Psico, 45(1), 100–109. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.13636

Issue

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