Orientação Profissional: Um Aprendizado de Mão Dupla
Keywords:
Orientação profissional, aprendizagem, grupo operativo, carreiraAbstract
Lucy Leal Melo-SilvaCamila Vianna Duarte
Vera Aparecida Bertocco dos Reis
Universidade de São Paulo em Ribeirão Preto (USP)
A escolha profissional vem sendo tema de grande importância comprovada pelo aumento de publicações na área. Este trabalho objetiva descrever e analisar uma experiência de estágio em psicologia na coordenação de um Grupo de Orientação Profissional, enfatizando tanto o processo de aprendizagem das estagiárias como dos adolescentes. Os participantes foram: (Grupo 1): estagiárias do último ano do curso de psicologia em treinamento para a função de coordenador de grupo (n = 18) e, (Grupo 2): adolescentes, de 17 a 20 anos, nível socioeconômico médio, cursando o terceiro ano do ensino médio de escolas públicas e particulares de Ribeirão Preto e região (n = 17). As supervisões e os encontros ocorriam semanalmente, com quatro e duas horas de duração respectivamente. Considerou-se que para o Grupo 1 o estágio cumpriu seu papel na capacitação acadêmica, sobretudo, desenvolvendo a competência para coordenar Grupos. O Grupo 2 também obteve benefícios no desenvolvimento da maturidade para a escolha profissional.
Palavras-chave: Orientação profissional; aprendizagem; grupo operativo; carreira.
ABSTRACT
Professional guidance: a two-way learning process
The choice of a profession has acquired great relevance lately, which may be noticed by the increasing number of studies and published data on this subject. The current research aimed to document and analyze a Psychology traineeship experience on the coordination of a Professional Guidance Group, with emphasis on the learning process of both the trainees and the adolescents. Two groups participated in the study: Group 1 – trainees from the 5th year Psychology graduate course under training to coordinate learning and orientation groups (n = 18); and Group 2 – adolescents aged 17 to 20 years, middle class, from the 3rd year of public and private high schools in Ribeirão Preto and surrounding cities (n = 17). The weekly meetings and supervisory activities lasted for either 4 hours (Group 1) or 2 hours (Group 2). It may be concluded that the traineeship for Group 1 fulfilled its objective of academic qualification by developing mainly the trainees’ capacity for group coordination. Group 2 also benefited from the experience by increasing their maturity for professional choice.
Key words: Professional guidance; learning; operative group; career.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Psico implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Psico as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.