Criativity assessment by metaphor production

Authors

  • Augusto Rodrigues Dias UNIARARAS
  • Gleiber Couto UNIARARAS
  • Ricardo Primi USF

Keywords:

criatividade, metáforas, validade, fidedignidade, testes psicológicos

Abstract

This study refers to verify the reliability and evidences of validity the an instrument of assessment of creativity through the production of metaphors. The subjects were 124 students of Psychology, Literature, Human Resources Administration and Tourism. The data were analyzed verifying, through reliability, the internal consistence of the instrument and the adequacy of its correction system, through independent judges. The validity were measured through the internal consistence and the correlation of the instrument with two activities of the “Pensando Criativamente com Figuras e Palavras” the Brazilian version. The results indicated the existence of, in terms of reliability, internal consistence for the instrument and the adequacy of its correction system. In terms of validity it was observed evidences related to internal structure, with its variables correlating with each other and the presence of positive and significative correlations with the two activities of the “Pensando Criativamente com Figuras e Palavras” test, specially the verbal activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Augusto Rodrigues Dias, UNIARARAS

Psicólogo pela UnG, Mestre em Avaliação Psicológica pela Universidade São Francisco - USF. Professor das disciplinas relacionadas à Avaliação Psicológica na UNIARARAS. Endereço para Correspondência: Universidade São Francisco, Faculdade de Ciências Humanas, LabAPE, Rua Alexandre Rodrigues Barbosa, 45 – CEP 13251-900, Itatiba-SP.

Gleiber Couto, UNIARARAS

Psicólogo pela PUCMinas, Mestre e Doutorando em Avaliação Psicológica pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco - USF, Itatiba – SP. Bolsista CAPES vinculado ao Laboratório de Avaliação Psicológica e Educacional - LabAPE.

Ricardo Primi, USF

Psicólogo pela PUCCamp, Doutor em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo com parte desenvolvida na Yale University (EUA). Coordenador do Laboratório de Avaliação Psicológica e Educacional (LabAPE). Recebe financiamento da FAPESP e do CNPq (produtividade em pesquisa nível IC) Diretor de Pós Graduação e professor do Programa de Pós-Graduaçao Stricto Sensu em Avaliação Psicológica da Universidade São Francisco. Presidente eleito do Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica (IBAP). Membro da Comissão Consultiva em Avaliação Psicológica do Conselho Federal de Psicologia.

Published

2009-07-23

How to Cite

Dias, A. R., Couto, G., & Primi, R. (2009). Criativity assessment by metaphor production. Psico, 40(2). Retrieved from https://pucrs.emnuvens.com.br/revistapsico/article/view/1514

Issue

Section

Articles