Risk Factors for the Involvement of Mothers with Preschool Children: Associations with Stress and Burnout
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.3.18663Keywords:
Double Career, Stress, Family Relations, Working Women.Abstract
Parents’ work can have a positive or negative influence on their children’s development, depending on the frequency with which housework and job demands interfere with their parenting involvements. The goal of this study was to examine the relationships that exist among work demands, stress, burnout and parental involvement among 56 mothers of children between 3 and 5 years of age. Stress, burnout and involvement with a target child were evaluated using instruments tested in previous studies. Mothers who reported spending a greater number of hours on domestic chores reported higher stress and burnout scores and lower frequency of involvement with their child. These results shed light on a critical phase in the life of working women, when their children are young, pointing to a need to strengthen the support network for these workers, and to develop public policies in order to reduce the stress and burden felt by working parents.
Downloads
References
Abbad, G., & Torres, C. V. (2002). Regressão múltipla stepwise e hierárquica em Psicologia Organizacional: aplicações, problemas e soluções. Estudos de Psicologia (Natal), 7 (número especial), 19-29. Recuperado a partir de http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2002000300004
Araújo T. M., Pinho, P. S., & Almeida, M. M. G. (2005). Prevalência de transtornos mentais comuns em mulheres e sua relação com as características sociodemográficas e o trabalho doméstico. Revista Brasileira de Saúde Materna e Infantil, 5(3), 337-348. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292005000300010
Barham, E. J. & Vanalli, A. C. G. (2012). Trabalho e família: perspectivas teóricas e desafios atuais. Revista Brasileira de Psicologia Organizacional e do Trabalho, 12(1), 47-59.
Benevides-Pereira, A. M. T. (2001). Maslach Burnout Inventory e suas adaptações para o Brasil. Anais da XXXII Reunião Anual de Psicologia. Rio de Janeiro, RJ, 84-85.
Benevides-Pereira, A. M. T. (2010). Burnout: Quando o Trabalho Ameaça o Bem-estar do Trabalhador. São Paulo: Casa do Psicólogo. Brasil. (1990). Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei Federal n° 8069 de 13 de julho de 1990. Recuperado em: 13 set. 2013, disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm>.
Brasil (2001). Decreto-Lei nº 5.452 – Aprova a Consolidação das Leis do Trabalho. Recuperado em: 26 maio 2015. disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del5452compilado.htm>.
Brasil (2006). Política Nacional de Educação Infantil: Pelo Direito das Crianças de 0 a 6 Anos à Educação. Brasília: MEC/SEB.
Brasil. (2012). Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de Indicadores- Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – 2011. Rio de Janeiro, RJ.
Bronfenbrenner, U. (1996) Ecologia do Desenvolvimento Humano: Experimentos Naturais e Planejados. Porto Alegre: Artes Médicas. (Original publicado em 1979).
Cia, F. & Barham, E. J. (2008). Trabalho noturno e o novo papel paterno: Uma interface difícil. Estudos de Psicologia (Campinas), 25, 211-221. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2008000200006
Cia, F. & Barham, E. J. (2009). O envolvimento paterno e o desenvolvimento social de crianças iniciando as atividades escolares. Psicologia em Estudo, 14, 67-74. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722009000100009
Cia, F., D’Affonseca, S. M., & Barham, E. J. (2004). A relação entre o envolvimento paterno e o desempenho acadêmico dos filhos. Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação, 14 (29), 277-286.
Cia, F. & Barham, E. J. (2005). A relação entre o turno de trabalho do pai e o autoconceito do filho. Revista Psico, 36(1), 29-35.
Cia, F., Barham, E. J., & Fontaine, A. M. G. V. (2012). Desempenho acadêmico e autoconceito de escolares: contribuições do envolvimento paterno. Revista Estudos de Psicologia, 29(4), 461-470. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000400001
Cooper, C. L. & Lewis, S. (2000). E Agora, Trabalho ou Família? Pais e Mães que Trabalham Fora Aprendem como Enfrentar as Sobrecargas Profissionais e Familiares do Dia-a-dia. São Paulo: Editora Tâmisa. Dekovic, M. & Meuis, W. (1997). Peer relations in adolescence: Effects of parenting on adolescents’ self-concept. Journal of Adolescence, 97, 1163-1176. http://dx.doi.org/10.1006/jado.1996.0074
Dessen, M. A. & Braz, M. P. (2005). A família e suas inter-relações com o desenvolvimento humano. In M. A. Dessen & A. L. Costa Júnior (Orgs.). A Ciência do Desenvolvimento Humano: Tendências Atuais e Perspectivas Futuras (pp. 132-151). Porto Alegre: Artmed.
Eisenstein, E. & Souza, R. P. (1993). Situações de Risco à Saúde de Crianças e Adolescentes. Petrópolis: Vozes.
Ferreira, S. H. A. & Barreira, S. D. (2010). Ambiente familiar e a aprendizagem escolar em alunos da educação infantil. Psico (Porto Alegre), 41(4), 462-472.
Goulart Jr., E., Feijó, M. R., Cunha, E. V., Correa, B. J., & Gouveia, P. A. E. S. (2013). Exigências familiares e do trabalho: Um equilíbrio necessário para a saúde de trabalhadores e organizações. Pensando Famílias, 17(1), 110-122.
Lero, D., Spinks, N., Fast, J., Hilbrecht, M., & Tremblay, D.G. (2012). Availability, accessibility and effectiveness of workplace supports for Canadian caregivers. Guelph ON: Centre for Families, Work & Well being, University of Guelph.
Lim, V. K. G & Kim, T. Y. (2014). The Long Arm of the Job: Parents’ Work–Family Conflict and Youths’ Work Centrality. Applied Psychology Special Section – International Perspectives on Work and Family, 63(1), 96-129. http://dx.doi.org/10.1111/j.1464-0597.2012.00527.x
Mondin, E. M. C. (2008). Práticas educativas parentais e seus efeitos na educação dos filhos. Psicologia Argumento, 26(54), 233-244.
Nunes-Costa, R. A.; Lamela, D. J. P. V., & Figueiredo, B. F. C. (2009). Adaptação psicossocial e saúde física em crianças de pais separados. Jornal de Pediatria, 85(5), 385-396, http://dx.doi.org/10.1590/S0021-75572009000500004
Oliveira, L. B., Cavazotte, F. S. C. N, & Paciello, R. R. (2013). Antecedentes e consequências dos conflitos entre trabalho e família. Revista de Administração Contemporânea, 17(4), 418-437, http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552013000400003
Patias, N.D, Siqueira, A. C., & Dias, A. C. G. (2013). Práticas educativas e intervenção com pais: A educação como proteção ao desenvolvimento dos filhos. Mudanças – Psicologia da Saúde, 21(1), 29-40. http://dx.doi.org/10.15603/2176-1019
Pedroso, M. L. R. & Motta, M. G. C. (2010). Cotidianos de famílias de crianças convivendo com doenças crônicas: microssistemas em intersecção com vulnerabilidades individuais. Revista Gaúcha de Enfermagem, 31(4), 633-639. http://dx.doi.org/10.1590/S1983-14472010000400004
Pinquart, M. & Silbereisen, R. K. (2005). Influences of parents and siblings on the development of children and adolescents. In V. L. Bengston, A. C. Acock, K. R. Allen, P. Dilworth-Anderson, & D. M. Klein (Org.). Sourcebook of Family Theory & Research, (pp. 367-391). Thousand Oaks, CA: Sage.
Sanjutá, G. & Barham, E. J. (2005). Uma análise do equilíbrio trabalho e família no contexto brasileiro. Revista Nucleus, 3(1), 33-38.
Simões, S., Farate, C., & Pocinho, M. (2011). Estilos educativos parentais e comportamentos de vinculação de crianças em idade escolar. Interações (Coimbra), 20, 75-99.
Soares, C. & Sabóia, A. L. (2007). Tempo, Trabalho e Afazeres Domésticos: Um Estudo com Base nos Dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios de 2001 a 2005. Rio de Janeiro: IBGE.
Soares, L. M., Teixeira, K. M. D., Loreto, M. D. S., & Pereira, E. T. (2011). Maternidade e trabalho: percepção de bancárias. Oikos: Revista Brasileira de Economia Doméstica, 22(1), 210-229.
Vanalli, A. C. G. (2012). Conciliação entre profissão, conjugalidade e paternidade para homens e mulheres com filhos na primeira infância. Tese de Doutorado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar.
Vanalli, A. C. G. & Barham, E. J. (2008). A demanda para políticas públicas adicionais para trabalhadores com filhos pequenos: o caso de professoras. Temas em Psicologia, 16(2), 231-241.
Zanfelici, T. O. (2009). Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos. São Carlos: UFSCar.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Psico implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Psico as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.