Reading comprehension: Cognitive abilities and types of text

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

Keywords:

Reading comprehension, Cognitive skills, Types of text

Abstract

Studies on reading comprehension have been expanding the knowledge in the reading area, demonstrating the contribution of several linguistic-cognitive skills for its development. The study presented here examined which linguistic-cognitive skills, evaluated at the beginning of the school year at the second year of elementary school, could be associated with the development of reading comprehension at the end of the school year, as well as the variations between these skills according to the types of text. This research evaluated reading comprehension in narrative and expository text types, and also the following cognitive skills: rapid automatized naming, phonological awareness in phonemic level, working memory, verbal ability, vocabulary, morphological awareness, reading accuracy and monitoring comprehension. The results showed that phonemic awareness, rapid serial naming (objects) and comprehension monitoring contributed to reading comprehension in both text types.

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Author Biographies

Carmen Lucia Gobel Coelho, Colégio Nossa Senhora das Dores

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado e doutorado em psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, pós-graduação em psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia Santa Doroteia. É psicóloga escolar do Colégio Nossa Senhora das Dores (Nova Friburgo - RJ) e atua na área de psicologia clínica como profissional liberal. Possui experiência na área de Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo, destacando os seguintes temas: leitura, compreensão de texto e habilidades cognitivas relacionadas, e na área de psicologia clínica, atuando com psicoterapia psicanalítica.

Jane Correa, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Graduada em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Possui mestrado em Psicologia Cognitiva pelo ISOP-Fundação Getúlio Vargas, doutorado em Psicologia do Desenvolvimento pela Universidade de Oxford, Inglaterra e Estágio Pós-doutoral realizado no Instituto de Educação da Universidade de Londres, Inglaterra. Atualmente é Professora Titular do Departamento de Psicologia Geral e Experimental e da Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Pesquisadora Nível 2 do CNPq, tem como áreas de pesquisa a Psicologia do Desenvolvimento Cognitivo e a Psicologia da Aprendizagem. Seus temas de interesse são: construção de conceitos matemáticos; aprendizagem da língua escrita e dificuldades de aprendizagem.

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Published

2017-03-30

How to Cite

Coelho, C. L. G., & Correa, J. (2017). Reading comprehension: Cognitive abilities and types of text. Psico, 48(1), 40–49. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.1.23417

Issue

Section

Articles