Is it really (just) Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD)? Assessing ADHD and finding dyslexia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.3.29924

Keywords:

cognitive processes, assessment, attention deficit disorder with hyperactivity, dyslexia.

Abstract

Given that processing speed deficits are a risk factor for ADHD and dyslexia, we investigated the cognitive profile of individuals with ADHD and with indicators of dyslexia. The sample comprised children between the ages of 7 and 15 (62% male), 23 of whom were diagnosed with ADHD, 17 were at risk for ADHD, and 31 formed the control group. The evaluation included WISC subtests and tasks such as Word-Color Stroop, rapid automatized naming, verbal fluency, pseudowords repetition, and phoneme suppression. After this procedure, the participants were reclassified: 45 without ADHD or signs of dyslexia; 9 with ADHD; 6 with signs of dyslexia; and 11 with ADHD and signs of dyslexia. The serious cognitive deficits presented by the latter justify the findings on school failure to which it is subject. ADHDdyslexia comorbidity needs to be better investigated in the diagnostic evaluation of schoolchildren with complaints of learning difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marilene Tavares Cortez, Universidade Federal de Minas Gerais, MG

Doutorado em Psicologia

Luciana Karine de Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, RS Universidade Federal de Minas Gerais, MG

Doutorado em Psicologia

Ângela Maria Vieira Pinheiro, Universidade Federal de Minas Gerais, MG

Doutorado em Psicologia

References

Abujadi, C., & Moraes, C. (2010). Instrumentos estruturados de avaliação do Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade. In S. Ciasca, S. Rodrigues, & C. Salgado (Eds.), TDAH: Transtorno de Déficit de Atenção

e Hiperatividade (pp. 141-149). Rio de Janeiro: Revinter. https://doi.org/10.11606/d.47.2009.tde-21032009-095322

Albuquerque, G., Maia, M., França, A., Mattos, P., & Pastura, G. (2012). Processamento da linguagem no Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade (TDAH). DELTA (online), 28(2), 245-280. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-44502012000200003

Ali, A., Rasheed, A., Siddiqui, A., Naseer, M., Wasim, S., & Akhtar, W. (2015). Non-parametric test for ordered medians: The JonckheereTerpstra test. International Journal of Statistics in Medical Research, 4, 203-207. http://dx.doi.org/10.6000/1929-6029.2015.04.02.6

APA. AmericanPsychiatric Association (2014). DSM- 5: Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais (5ª ed.). Porto Alegre: Artmed.

Assef, E., Capovilla, A., & Capovilla, F. (2007). Computerized Stroop Test to assess selective attention in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. The Spanish journal of psychology,10(1), 33-40. https://doi.org/10.1017/S1138741600006296

Associação Brasileira de Empresas de Pesquisa (2013). Critério de classificação econômica Brasil. Recuperado em agosto, 2017, de http://www.abep.org

Bicalho, L., & Alves, L. (2009). A nomeação seriada rápida em escolares com e sem queixas de problemas de aprendizagem em escola pública e particular. Revista CEFAC, 12(4), 608-616. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462010005000018

Capellini, S., & Conrado, T. (2009). Desempenho de escolares com e sem dificuldades de aprendizagem de ensino particular em habilidade fonológica, nomeação rápida, leitura e escrita. Revista CEFAC, 11(2), 183-193. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462009005000002

Capellini, S., Ferreira, T., Salgado, C., & Ciasca, S. (2007). Desempenho de escolares bons leitores, com dislexia e com Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade em nomeação automática rápida. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 12(2),114-119. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-80342007000200008

Cardoso-Martins, C., Vítor, R., & Navas, A. (2010). Distúrbios do desenvolvimento da fala e habilidade inicial de leitura e escrita em português: O papel da velocidade de nomeação. In M. Rodrigues, & T. Sperb (Eds.), Contextos de desenvolvimento da linguagem

(pp. 159-180). São Paulo: Vetor. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.35822

Cohen, N., Vallance, D., Barwick, M., Im, N., Menna, R., Horodezky, N., & Isaacson, L. (2000).The interface between ADHD and language impairment: An examination of language, achievement, and cognitive

processing. Journal Child Psychology and Psychiatry, 41(3), 353-362. http://dx.doi.org/10.1111/1469-7610.00619

Cruz-Rodrigues, C., Barbosa, T., Toledo-Piza, C., Miranda, M., & Bueno, O. (2014). Neuropsychological characteristics of dyslexic children. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(3), 539-546. https://dx.doi.org/10.1590/1678-7153.201427315

Cunha, V., Silva, C., Lourencetti, M., Padula, A., & Capellini, S. (2013). Desempenho de escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperatividade em tarefas metalinguísticas e de leitura. Revista CEFAC, 15(1), 40-50. https://dx.doi.org/10.1590/S1516-18462012005000003

Duncan, M. (2006). Obtenção de dados normativos para desempenho no teste de Stroop num grupo de estudantes do ensino fundamental em Niterói. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 55(1), 42-48. https://doi.org/10.1590/s0047-20852006000100006

Figueiredo, V., & Nascimento, E. (2007). Desempenhos nas duas tarefas do subteste dígitos do WISC-III e do WAIS-III. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 23(3), 313-318. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722007000300010

Justi, C., & Roazzi, A. (2012). A contribuição de variáveis cognitivas para a leitura e a escrita no português brasileiro. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(3), 605-614. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722012000300021

Katz, L., Brown, F., Roth, R., & Beers, S. (2011). Processing speed and working memory performance in those with both ADHD and a reading disorder compared with those with ADHD alone. Archives of

Clinical Neuropsychology, 26, 425-433. https://10.1093/arclin/acr026

Larroca, L., & Domingos, N. (2012). TDAH: Investigação dos critérios para diagnóstico do subtipo predominantemente desatento. Psicologia Escolar e Educacional, 16(1), 113-123. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572012000100012

Lopes, R., Farina, M., Wendt, G., Esteves, C., & Argimon, I. (2012). Sensibilidade do WISC-III na identificação do Transtorno de Déficit de Atenção/Hiperatividade (TDAH). Cuadernos de Neuropsicología, 6(1), 128-140 https://doi.org/10.11606/d.47.2009.tde-21032009-095322

Lopes-Silva, J., Moura, R., Júlio-Costa, A., Haase, V., & Wood, G. (2014). Phonemic awareness as a pathway to number transcoding. Frontiers in Psychology, 5, 13. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2014.00013

Loureiro, L., & Gameiro, M. (2011). Interpretação crítica dos resultados estatísticos: Para lá da significância estatística. Revista de Enfermagem Referência, III(3), 151-162. http://dx.doi.org/10.12707/RIII1009

Lúcio, P., Pinheiro, A., & Nascimento, E. (2009). A influência de fatores sociais, individuais e linguísticos no desempenho de crianças na leitura em voz alta de palavras isoladas. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(3), 496-505. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722010000300010

Malloy-Diniz, L., Bentes, R., Figueiredo, P., Brandão- Bretas, D., Costa-Abrantes, S., Parizzi, A., ... Salgado, J. (2007). Normalización de una batería de tests para evaluar las habilidades de comprensión del lenguaje,

fluidez verbal y denominación en niños brasileños de 7 a 10 años: Resultados preliminares. Revista de Neurología, 44(5), 275-280. https://doi.org/10.33588/rn.4405.2006089

Martinussen, R., & Tannock, R. (2006).Working memory impairments in children with attention-deficit hyperactivity disorder with and without comorbid language learning disorders. Journal of Clinical and

Experimental Neuropsychology, 28(7), 1073-1094. http://dx.doi.org/10.1080/13803390500205700

Mattos, P., Serra-Pinheiro, M., Rohde, L., & Pinto, D. (2006). Apresentação de uma versão em português para uso no Brasil do instrumento MTA-SNAP-IV de avaliação de sintomas de Transtorno de Déficit de Atenção/ Hiperatividade e sintomas de Transtorno Desafiador e de Oposição. Revista de Psiquiatria do Rio Grande do Sul, 28(3), 290-297. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-81082006000300008

McGrath, L., Pennington, B., Shanahan, M., Santerre- Lemmon, L., Barnard, H., Willcutt, E., … Olson, R. (2011). A multiple deficit model of reading disability and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Searching for shared cognitive deficits. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 52(5), 547-557. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2010.02346.x

Miller, A., Keenan, J., Betjemann, R., Willcutt, E., Pennington, B., & Olson R. (2013). Reading comprehension in children with ADHD: Cognitive underpinnings of the centrality deficit. Journal of Abnormal

Child Psychology, 41, 473-483. https://doi.org/10.1007/s10802-012-9686-8

Miranda, M., Barbosa, T., Muszkat, M., Rodrigues C., Sinnes, E., Coelho, L., ... Bueno, O. (2012). Performance patterns in Conners’ CPT among children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder and dyslexia. Arquivos de Neuropsiquiatria, 70(2), 91-96. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-282X2012000200004

Moraes, C. (2010). Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: Quadro clínico e comorbidades psiquiátricas. In S. Ciasca, S. Rodrigues, & C. Salgado (Eds.), TDAH: Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade (pp. 37-54). Rio de Janeiro: Revinter. https://doi.org/10.11606/d.47.2009.tde-21032009-095322

Mourik, R., Oosterlaan, J., & Sergeant, J. (2005). The Stroop revisited: A meta-analysis of interference control in AD/HD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46(2), 150-165. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2004.00345.x

Nikolas, M., & Nigg, J. (2013). Neuropsychological performance and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder subtypes and symptom dimensions. Neuropsychology, 27(1), 107-120. http://dx.doi.org/10.1037/a0030685

Norton, E., & Wolf, M. (2012). Rapid Automatized Naming (RAN) and reading fluency: Implications for understanding and treatment of reading disabilities. Annual Review of Psychology, 63, 427-453. http://dx.doi.org/10.1146/annurev-psych-120710-100431

Pennington, B. (2006). From single to multiple deficit models of developmental disorders. Cognition, 101, 385- 413. http://dx.doi.org/10.1016/j.cognition.2006.04.008

Prando, M., Jacobsen, G., Moraes, A., Gonçalves, H., & Fonseca, R. (2013). Avaliação da linguagem e do processamento auditivo na caracterização neuropsicológica do TDAH: Revisão sistemática. Psicologia em Pesquisa, 7(1), 23-36. http://dx.doi.org/10.5327/ Z1982-1247201300010004

Rucklidge, J.,& Tannock, R. (2002). Neuropsychological profiles of adolescents with ADHD: Effects of reading difficulties and gender. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 43(8), 988-1003. http://dx.doi.org/10.1111/1469-7610.00227

Santos, F., & Bueno, O. (2003).Validation of the Brazilian Children’s Test of Pseudoword Repetition in Portuguese speakers aged 4 to 10 years. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, 36(11), 1533-1547. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-879X2003001100012

Silva, J. B. L., Moura, R. J. D., Wood, G., & Haase, V. G. (2015). Processamento fonológico e desempenho em aritmética: Uma revisão da relevância para as dificuldades de aprendizagem. Temas em Psicologia, 23(1), 157-173. doi: https://10.9788/TP2015.1-11

Snowling, M., & Hulme, C. (2012). Annual Research Review: The nature and classification of reading disorders – a commentary on proposals for DSM-5. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(5), 593-607.

http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2011.02495.x

Tannock, R. (2013). Rethinking ADHD and LD in DSM- 5: Proposed changes in diagnostic criteria. Journal of Learning Disability, 46(1), 5-25. http://dx.doi.org/10.1177/0022219412464341

Tannock, R., Martinussen, R., & Frijters, J. (2000). Naming speed performance and stimulant effects indicate effortful, semantic processing deficits in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(3), 237-252. https://doi.org/10.1023/a:1005192220001

Wechsler, D. (1991). Escala de Inteligência Wechsler para Crianças: Manual WISC-III (3ª ed). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2019-11-29

How to Cite

Cortez, M. T., de Souza, L. K., & Pinheiro, Ângela M. V. (2019). Is it really (just) Attention Deficit-Hyperactivity Disorder (ADHD)? Assessing ADHD and finding dyslexia. Psico, 50(3), e29924. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.3.29924

Issue

Section

Articles