The National Truth Commission and the military regime: social representations of university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.32419

Keywords:

truth commission, military regime, social representations.

Abstract

This study aimed to analyze the social representations shaped by university students about the National Truth Commission (CNV) and the Brazilian military regime, as well as to verify the approximations between these representations. The sample consisted of 200 students. The data collection instruments were sociodemographic data and free evocation questionnaires referring to the “CNV” and the “Brazilian military regime” stimuli. Data were submitted to structural analysis of social representations with the support of the EVOC software (2005). Results indicate that the first representation is anchored in the second. However, these are autonomous and independent representations of each other. The CNV representation is predominantly humanistic, represented by the “necessary truth” element, while the representation of the Brazilian military regime proves to be essentially negative and ideologically characterized by the “dictatorship” element. These results indicate the research group’s support to recall the memory of human rights violations that took place in the country in that historical period.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karen Sibila Strobel Moreira Weimer, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ

Doutoranda

Denize Cristina Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, RJ

Pós doutora

References

Abric, J.-C. (2003). Abordagem estrutural das representações sociais: desenvolvimentos recentes. In P. H. F. Campos & M. C. S. Loureiro (Org.). Representações sociais e práticas educativas. Goiânia: UCG.

Accorssi, A., Scarparo, H., & Guareschi, P. (2012). A naturalização da pobreza: reflexões sobre a formação do pensamento social. Psicologia e Sociedade, 24(3), 536-546. doi: https://doi.org/10.1590/S0102-71822012000300007

Arnoso, M., Cárdenas, M., & Páez, D. (2012). Diferencias intergeneracionales en la mirada hacia el pasado represivo chileno. Psicología Política, 45, 7-26.

Brasil. (2015). Comissão nacional da verdade: relatório

final. Recuperado de: <http://www.cnv.gov.br/images/relatorio_final/Relatorio_Final_CNV> Acesso em: 12 jun.

Canabarro, I. (2014). Caminhos da comissão nacional da verdade (CNV): memórias em construção. Seqüência, 69, 215-234. https://doi.org/10.5007/2177-7055.2014v35n69p215

Daltoé, A. S. (2016). A comissão nacional da verdade e suas ressonâncias nos documentários da verdade. Linguagem em (Dis)curso 16(1), 153-167. https://doi.org/10.1590/1982-4017-160108-4215

Delfino, E. L. C. (2014). Representações sociais de três gerações acerca da ditadura militar e da comissão da verdade (Dissertação de mestrado). Departamento de psicologia, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, Brasil.

Flament, C. (2001). Estrutura e dinâmica das representações sociais. In D. Jodelet (Ed.), As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUerj.

Hayner, P. B. (2001). Unspeakable truths: confronting state terror and atrocity. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203903452

Jodelet, D. (2001). As representações sociais. Rio de Janeiro: EdUerj.

Mezarobba, G. (2009). O que é justiça de transição? Uma análise do conceito a partir do caso brasileiro. In: I. Soares & S. Kishi (Coord.). Memória e verdade: a justiça de transição no Estado democrático brasileiro. Belo Horizonte: Fórum.

Melo, S. (2016). A possibilidade da educação jurídica numa perspectiva humanista. Resenha Eleitoral 20(1), 201-220.

Moscovici, S. (2012). A psicanálise, sua imagem e seu público. (S. Fuhrmann, Trad.). Petrópolis: Vozes.

Oliveira, D. C., Marques, S. C., & Tosoli, A. M. (2005). Análise das evocações livres: uma técnica de análise estrutural das representações sociais. In: A. S. Paredes (Org.). Perspectivas Teórico-Metodológicas em representações sociais. João Pessoa: Universitária UFPB.

Sá, C. P. (1996). Núcleo central das representações sociais. Petrópolis: Vozes.

Sá, C. P. (2015). Estudos de psicologia social: história, comportamento, representações e memória. Rio de Janeiro: EdUerj.

Sá, C. P., Oliveira, D. C., Castro, R. V., Vetere, R., & Carvalho, V. C. (2009). A memória histórica do regime militar ao longo de três gerações no Rio de Janeiro: sua estrutura representacional. Estudos de Psicologia, 26(2), 159-171. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2009000200004

Tavares, A. R., & Agra, W. M. (2009). Justiça reparadora no Brasil. In: I. V. P. Soares & S. A. S. Kishi (Coord.). Memória e verdade: a justiça de transição no estado democrático brasileiro. Belo Horizonte: Fórum.

Vergès, P. (1992). L’évocation de l’argent: une méthode pour la definition du noyau central de la représentation. Bulletin de Psychologie, 45(405), 203-209.

Weber, M. H. (2000). Comunicação e espetáculos da política. Porto Alegre: Universidade UFRGS.

Wolter, R. P., Wachelke, J. F. R., Sá, C. P., Dias, P., & Naiff, D. G. M. (2015). Temporalidade e representações sociais: estabilidade e dinâmica dos elementos ativados pelo regime militar brasileiro. Psychologica, 58(1), 107-125. https://doi.org/10.14195/1647-8606_58-1_6

Published

2020-05-15

How to Cite

Weimer, K. S. S. M., & Oliveira, D. C. (2020). The National Truth Commission and the military regime: social representations of university students. Psico, 51(1), e32419. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.1.32419

Issue

Section

Articles