Preventive protocol of terapia de regulação infantil

Pilot study in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.4.36289

Keywords:

prevention, children, schools

Abstract

The quality of education is related to the investment in students’ academic learning and socio-emotional development. This article aims to evaluate the effects of the preventive protocol of Terapia de Regulação Infantil: (TRI-P) on children’s socioemotional skills. TRI-P aims to develop socioemocional skills in schools. A quasi-experimental design with pre and posttest evaluation was used. Twenty-eight children from 7 to 9 years old, students from a private school in a country town of Rio Grande do Sul, participated in the study. The Social Skills Rating System scales were used to assess social skills and problem behaviors, and the Emotional Regulation Checklist to evaluate regulation and emotional lability. The results, after the intervention, indicated a decrease in behavior problem levels and an increase in emotional regulation and social skills scores. The implementation of socioemotional skills programs can be promising considering the importance of mental health care in the school environment.

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Author Biographies

Marina Heinen, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutoranda em Psicologia pela Universidade Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), em São Leopoldo, RS, Brasil; mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Karine Ranzi Valentim de Souza, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Victoria Deluca, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Marina Gusmão, Instituto de Ensino, Pesquisa e Atendimento Individual e Familiar (InTCC), Porto Alegre, Porto Alegre, RS, Brasil.

Especialista em Terapia Cognitivo Comportamental pela Universidade Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), em São Leopoldo, RS, Brasil; coordenadora de ensino e professora no Instituto de Ensino, Pesquisa e Atendimento Individual e Familiar (InTCC), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Margareth da Silva Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Psiquiatria e Psicologia Médica pela universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), em São Paulo, SP, Brasil; mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2021-12-31

How to Cite

Heinen, M., Souza, K. R. V. de, Deluca, V., Gusmão, M., & Oliveira, M. da S. (2021). Preventive protocol of terapia de regulação infantil: Pilot study in the school environment. Psico, 52(4), e36589. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2021.4.36289

Issue

Section

Articles