Parental socialization goals and practices that impact children’s adaptation in adoptive families
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-8623.2023.2.42783Keywords:
Adoption, Parenting, Socialization, Family, Human developmentAbstract
Our objective was to identify the goals and practices of parental socialization that impact children’s adaptation in their adoptive families, as well as adoptive parents’ perceptions about quality interactions, development, adoption challenges, and strategies used to deal with the challenges. A focus group was carried out with six participants (five families) of adopted children, all residing in the state of Espírito Santo. Data were analyzed based on Bardin’s Content Analysis. The Bioecological Human Development Theory was used to understand the results. The predominant socialization goals were Self-improvement and Social Expectations, which demonstrate goals related to individual and relational levels. This study will serve as a basis for the development of interventions directed to adoptive parents aiming to promote positive socialization strategies that intend to optimize the adaptation of adopted children in their families, as well as to promote positive child development.
Downloads
References
Bandeira, T. T. A., Seidl-de-Moura, M. L., & Vieira, M. L. (2009). Metas de socialização de pais e mães para seus filhos. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., 19(3), 445-456. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v19n3/10.pdf DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.19932
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. Edições 70.
Botelho, E. M. F. A., Cavalcante, L. I. C., Silva, F. B., & Fernandes, R. D. (2018). Adoção de crianças negras: A visão de profissionais que atuam no sistema jurídico da infância e juventude. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 10(19), 205-225. https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/10681
Borges, C. A. P., & Scorsolini-Comin, F. (2020). As adoções necessárias no contexto brasileiro: características, desafios e visibilidade. Psico-USF, 25(2), 307-320. https://doi.org/10.1590/1413-82712020250209 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712020250209
Borges, L. C., & Salomão, N. M. R. (2015). Concepções de desenvolvimento infantil e metas de socialização maternas em contexto não urbano. Estudos de Psicologia, 20(2), 114-125. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150013 DOI: https://doi.org/10.5935/1678-4669.20150013
Brasil. (1990). Lei n. 8.069, de 13 de Julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Brasil. (2002). Lei n. 10.406, de 10 de janeiro de 2002. Institui o Novo Código Civil Brasileiro. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10406.htm
Brasil. (2009). Lei n. 12.010, de 03 de agosto de 2009. Dispõe sobre adoção e dá outras providências. Diário Oficial da União. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12010.htm
Bronfenbrenner, U., & Morris, P. A. (2006). The bioecological model of human development. In W. Damon, & R. M. Lerner (Eds.), Handbook of child psychology: Theoretical models of human development (pp. 993- 1028). John Wiley. DOI: https://doi.org/10.1002/9780470147658.chpsy0114
Conselho Nacional de Saúde. (2012). Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Ministério da Saúde. https://bvsms.saude.gov.br
Coscioni, V., Nascimento, D. B., Rosa, E. M., & Koller, S. H. (2018). Pressupostos teórico-metodológicos da Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano: Uma pesquisa com adolescentes em medida socioeducativa. Psicologia USP, 29(3), 363-373. https://doi.org/10.1590/0103-656420170115 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-656420170115
Costa, A. C. R., Cavalcante, L. I. C., & Pontes, F. A. R. (2015). Metas e estratégias de socialização de pais e avós de crianças em acolhimento institucional. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 8(1), 94-110. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/gerais/v8n1/v8n1a08.pdf
Costa, N. R. A., & Rossetti-Ferreira, M. C. (2007). Tornar se pai e mãe em um processo de adoção tardia. Psicologia: Reflexão e Crítica, 20(3), 425-434. https://dx.doi.org/10.1590/S010279722007000300010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-79722007000300010
Diniz, P. K. C., & Salomão, N. M. R. (2010). Metas de socialização e estratégias de ação paternas e maternas. Paidéia, 20(46), 145-154. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2010000200002
Fernandes, M. B., & Santos, D. K. (2019). Sentidos atribuídos por pais adotivos acerca da adoção tardia e da construção de vínculos parento-filiais. Nova Perspectiva Sistêmica, 28(63), 67-88. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/nps/v28n63/v28n63a06.pdf DOI: https://doi.org/10.38034/nps.v28i63.433
Kağitçibaşi, C. (2005). Autonomy and relatedness in cultural context: Implications for self and family. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36, 403-422. DOI: https://doi.org/10.1177/0022022105275959
Lins, Z. M. B., Salomão, N. M. R., Borges, L. C., Lins, S. L. B., & Carneiro, T. F. (2015). Metas parentais de socialização em relação ao desenvolvimento de seus filhos. Interação em Psicologia, 19(1), 85-96. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v19i1.35870 DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v19i1.35870
Martins, G. F., Piccinini, C. A., & Tudge, J. R. H. (2017). Crenças sobre o bebê: Como essas ideias influenciam a forma com que nos relacionamos com ele? In Piccinini, C. A., Seabra, K., & Vasconcellos, V. M. R. (Orgs.), Bebês na creche: Contribuições da psicologia do desenvolvimento (pp. 39-54). Juruá.
Moinhos, M. V. C., Lordelo, E. R., & Seidl-de-Moura, M. L. (2007). Metas de socialização de mães baianas de diferentes contextos socioeconômicos. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., 17(1), 114-125. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbcdh/v17n1/11.pdf DOI: https://doi.org/10.7322/jhgd.19820
Morelli, A. B., Scorsolini-Comin, F., & Santeiro, T. V. (2015). O “lugar” do filho adotivo na dinâmica parental: Revisão integrativa de literatura. Psicologia Clínica, 27(1), 175-194. https://doi.org/10.1590/0103-56652015000100010 DOI: https://doi.org/10.1590/0103-56652015000100010
Paulina, E., Ferreira, L., Bobato, S. T., & Becker, A. P. S. (2018). Processo de vinculação afetiva de crianças adotadas na perspectiva dos pais adotantes. Bol. - Acad. Paul. Psicol., 38(94), 77-86. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v38n94/v38n94a08.pdf
Peixoto, A. C., Giacomozzi, A. I., Bousfield, A. B. S., Berri, B., & Fiorott, J. G. (2019). Desafios e estratégias implementadas na adoção de crianças maiores e adolescentes. Nova Perspectiva Sistêmica, 28(63), 89-108. https://dx.doi.org/10.21452/2594-43632019v28n63a05 DOI: https://doi.org/10.38034/nps.v28i63.361
Rodrigues, A. C. F., & Hueb, M. F. D. (2019). O impacto emocional de se tornar irmão pela adoção: Um estudo de caso coletivo. Contextos Clínicos, 12(3), 751-778. https://doi.org/10.4013/ctc.2019.123.03
Sampaio, D. S., Magalhães, A. S., & Féres-Carneiro, T. (2018). Pedras no caminho da adoção tardia: Desafios para o vínculo parento-filial na percepção dos pais. Temas em Psicologia, 26(1), 311-324. https://doi.org/10.9788/TP2018.1-12Pt DOI: https://doi.org/10.9788/TP2018.1-12Pt
Silva, L. O., & Pessôa, L. F. (2018). Metas de socialização de pais e mães de diferentes configurações familiares do Rio de Janeiro. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 18(3), 831-849. https://doi.org/10.12957/epp.2018.40452 DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2018.40452
Sousa, F. J. S., Braga, R. S. (2021). Motivações em adoção: Um estudo sobre as questões motivadoras em adotantes de São Luís – MA. Latin American Journal of Development, 3(1), 418-429. https://doi.org/10.46814/lajdv3n1-037 DOI: https://doi.org/10.46814/lajdv3n1-037
Souza, L. K. (2020). Recomendações para a realização de grupos focais na pesquisa qualitativa. Psi Unisc, 4(1), 52-66. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i1.13500 DOI: https://doi.org/10.17058/psiunisc.v4i1.13500
Tavernard, E. P. M., Florêncio, C. B. S., Ramos, M. F. H., Brito, J. L., & Silva, S. S. C. (2019). Metas de socialização e estratégias de ação de pais de crianças com e sem TDAH. Psico, 50(3), e30129. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.3.30129 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.3.30129
Tudge, J. (2008). A teoria de Urie Bronfenbrenner: Uma teoria contextualista? In Moreira, L. V. C., & Carvalho, A. M. A. (Orgs.), Família e educação: Olhares da Psicologia (pp. 209-231). Paulinas.
Weber, L. N. D., Viezzer, A. P., & Brandenburg, O. J. (2004). O uso de palmadas e surras como prática educativa. Estudos de Psicologia, 9(2), 227-237. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200004 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2004000200004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Psico
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Psico implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Psico as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.