Dynamic assessment in children with communication problems and learning disabilities in intervention context

Authors

  • Tatiane Lebre Dias Universidade Federal de Mato Grosso
  • Kely Maria Pereira de Paula Universidade Federal do Espírito Santo
  • Sônia Regina Fiorim Enumo Universidade Federal do Espírito Santo
  • Erika da Silva Ferrão Universidade de Brasília

Keywords:

Dynamic assessment, communication problems, learning disabilities, intervention programs.

Abstract

The school inclusion has required new ways of evaluating the learning processes of children with special educational needs or learning disabilities (LD). The contributions of dynamic assessment for this area were presented in this study that gathered data from two studies with children 8-12 years of age, 7 with deficits (mild to severe) in the skills of language and communication, using the Children’s Analogical Thinking Modifiability Test (CATM) adapted, before and after intervention with computerized system of Alternative and Augmentative Communication (AAC), and 34 students with LD, by the Constraint-Seeking Questions Game with Several Figures (CSQ-SF) before and after program to promote creativity. Also cognitive psychometric tests were applied, observing poor performance. However, all children showed gains between pre and post-test. The data show that the dynamic assessment is prescriptive and sensitive to evaluate the effects of programs for this population.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Lebre Dias, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo. Docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Mato Grosso. Professora Colaboradora no Programa de Pós-Graduação da UNiversidade do Estado de Mato Grosso.

Kely Maria Pereira de Paula, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Espírito Santo. Docente do Departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo.

Sônia Regina Fiorim Enumo, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Psicologia; Docente do Departamento de Psicologia Social e do Desenvolvimento e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Espírito Santo; Bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq.

Erika da Silva Ferrão, Universidade de Brasília

Doutora em Psicologia; Docente do Departamento de Psicologia do Centro Universitário de Vila Velha

Published

2011-08-29

How to Cite

Dias, T. L., Paula, K. M. P. de, Enumo, S. R. F., & Ferrão, E. da S. (2011). Dynamic assessment in children with communication problems and learning disabilities in intervention context. Psico, 42(3). Retrieved from https://pucrs.emnuvens.com.br/revistapsico/article/view/7828

Issue

Section

Articles