Authoritative school climate and peer victimization among Brazilian students

Autores

  • Hellen Tsuruda Amaral Universidade Federal do Paraná http://orcid.org/0000-0003-4511-4426
  • Josafá Moreira da Cunha Universidade Federal do Paraná, PR
  • Jonathan Bruce Santo University of Nebraska at Omaha, Nebraska

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.1.29275

Palavras-chave:

peer victimization, authoritative school climate, bullying.

Resumo

According to the Authoritative School Climate theory, a school environment perceived with high levels of support and disciplinary structure can be a protective factor against violence. Therefore, the current study aimed to understand how support and disciplinary structure affected peer victimization among Brazilian students. Participants were 420 students from Brazil, between 7 and 14 years old (mean=10.02; S.D. = .91); 51.5% of the participants were boys. Measures were obtained from a self-report questionnaire with measures of victimization, authoritative school climate and sociodemographic data. Using multilevel modeling between individual and same-sex peer group analyses, 89.86% of the victimization variability was at the individual level. Results indicated a negative association between the student’s perception of support and reports of victimization, but no gender differences as predictors of victimization. Younger students who reported lowers perceptions of support also could be more victimized.

 

*** Clima escolar autoritativo e vitimização entre pares em estudantes brasileiros ***

De acordo com a teoria do Clima Escolar Autoritativo, ambientes escolares percebidos com altos níveis de suporte e estrutura disciplinar podem ser protetores contra a violência. Portanto, o objetivo desse estudo foi entender como o suporte e a estrutura disciplinar afetaram o relato da vitimização entre pares. Os participantes foram 420 estudantes, entre 7 e 14 anos (média=10,02; d.p.=0,91); 51,5% dos participantes eram meninos. As medidas foram obtidas a partir de questionário de autorrelato sobre vitimização, clima escolar autoritativo e dados sociodemográficos. Usando o modelo multinível, 89,86% da variação da vitimização foi no nível individual. Os resultados indicaram uma associação negativa entre a percepção de suporte pelo aluno e os relatos de vitimização, mas não foram encontradas diferenças entre gêneros como preditores de vitimização. Os alunos mais jovens, que relataram menor percepção de suporte, também apresentaram tendência maior para a vitimização.

Palavras-chave: vitimização entre pares, clima escolar autoritativo, bullying.

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Referências

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Publicado

2019-05-08

Como Citar

Amaral, H. T., Cunha, J. M. da, & Santo, J. B. (2019). Authoritative school climate and peer victimization among Brazilian students. Psico, 50(1), e29275. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2019.1.29275

Edição

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Artigos