Towards Intercultural Education in Mozambique
A proposal for confronting ethnocentrism and Portuguese cultural domination
DOI:
https://doi.org/10.15448/0103-314X.2022.1.41614Keywords:
ethnocentrism, globalization, interculturalism, education, ancestral cultureAbstract
Qualitative, descriptive study of the influence of Portuguese ethnocentrism in Mozambique, which began in the fifteenth century with colonization, imposing Portuguese culture to the detriment of the Mozambican ancestral culture, inferiorizing the people and native culture, considering them uncultured, pagan. The creation of the official school became an instrument of literacy and colonial domination, imposing the Portuguese culture and language, aiming at the denial of the Mozambican cultures and religions. We aim to analyze the influence of Portuguese ethnocentrism confronted with the ancestral culture of Mozambique. The results show it is essential to develop an education capable of understanding the multiple dimensions and the complexity of the Mozambican culture.
Downloads
References
AKKARI, A. Corps enseignant mono-ethnique dans des classes pluriculturelles: um débat est-il possible? Cahieres Pédagogiques, [S. l.], n. 419, p. 17-18, 2003.
BRAÇO, A. D. Educação pelos ritos de iniciação: contribuição da tradição cultural ma-sena ao currículo formal das escolas de Moçambique. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) – PUCSP, São Paulo, 2008.
CANES, A.; XAVIER, G. P. M. Multiculturalismo, pesquisa e formação de professores: o caso das Diretrizes Curriculares para a Formação Docente. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 13, n. 48, p. 333-344, jul./set. 2005.
CARVALHO, J. C. P. Etnocentrismo: inconsciente, imaginário e preconceito no universo das organizações educativas. Interface, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 181-186, 1997.
CASTIANO, J. P.; NGOENHA, S. E. A longa marcha duma “Educação para Todos” em Moçambique. Maputo: Publifix, 2013.
CECCHETTI, E.; PIOVEZANA, L. Interculturalidade e Educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurb, 2015.
COCCO, R.; CAIMI, F. E.; CELLA, R. Reflexões acerca dos processos educativos sob a ótica das práticas culturais. Revista Humanidades e Inovação, [S. l.], v. 7, n. 7, p. 21-31, 2020.
FIDALGO, Z. Psicologia Cultural e Desenvolvimento Humano: um encontro com Barbara Rogoff. Análise Psicológica, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 1-10, 2004.
FORNET-BETANCOURT, R. O Intercultural: o problema de sua definição. In: CECCEHETTI, E.; PIOVEZANA, L. Interculturalidade e Educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurd, 2015. p. 25-30.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
HURBON, L. O Deus da resistência negra: O Vodu Haitiano. São Paulo: Paulinas, 1988.
MARÍN, J. Educação intercultural no contexto da globalização: perspectivas para enfrentamento do etnocentrismo e da dominação cultural. In: CECCHETTI, E.; PIOVEZANA, L. Interculturalidade e educação: saberes, práticas e desafios. Blumenau: Edifurd, 2015. p. 39-61.
MARTÍN-BARRERO, J. A comunicação na Educação. São Paulo: Contexto, 2004.
MATOS, H. C. J. Caminhando pela História da Igreja: uma orientação para iniciantes. Belo Horizonte: Lutador, 1995.
MÉSZANOS, I. A teoria de alienação em Marx. Rio de Janeiro: Boitempo, 2006.
OPUKU, K. A. A religião na África durante a época colonial. In: História Geral da África. São Paulo: UNESCO, 1988. v. 3.
ROGOFF, B. A natureza cultural do desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artmed, 2005.
SILVA, T. T. O que produz e o que reproduz em Educação: ensaios de sociologia da educação. Porto Alegre: Ates Médicas, 1992.
SANTIAGO, M. C.; AKKARI, A.; MARQUES, L. P. Educação Intercultural: desafios e possibilidades. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagógica decolonial: in-surgir e reviver. In: CADAU, V. M. Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 Letras, 2009. p. 12-43.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Teocomunicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.