Towards Intercultural Education in Mozambique

A proposal for confronting ethnocentrism and Portuguese cultural domination

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2022.1.41614

Keywords:

ethnocentrism, globalization, interculturalism, education, ancestral culture

Abstract

Qualitative, descriptive study of the influence of Portuguese ethnocentrism in Mozambique, which began in the fifteenth century with colonization, imposing Portuguese culture to the detriment of the Mozambican ancestral culture, inferiorizing the people and native culture, considering them uncultured, pagan. The creation of the official school became an instrument of literacy and colonial domination, imposing the Portuguese culture and language, aiming at the denial of the Mozambican cultures and religions. We aim to analyze the influence of Portuguese ethnocentrism confronted with the ancestral culture of Mozambique. The results show it is essential to develop an education capable of understanding the multiple dimensions and the complexity of the Mozambican culture. 

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Author Biographies

José Armando Vicente, Seminário Maior de Filosofia e Teologia da Sociedade Missionária da Boa Nova (SMBN), Contagem, MG, Brasil.

Doutor em Teologia Sistemática pela Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia (FAJE), em Belo Horizonte, MG, Brasil; mestre em Teologia Sistemática pela mesma instituição. Pós-graduação Lato Sensu em Especialização para Formadores de Presbíteros, no Instituto Santo Tomás de Aquino, em Belo Horizonte, MG, Brasil; Pós-graduação Lato Senu em Especialização em Sociologia e Psicologia Social, na Universidade Estácio de Sá, Brasil; graduado em Teologia no Instituto Santo Tomás de Aquino, em Belo Horizonte, MG, Brasil. Doutorando em Educação pela Universidade Internacional Iberoamericana (UNINI-MX). Pós-graduando em Educação Bilíngui e Plurilíngui na Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG), em Belo Horizonte, MG, Brasil. Pós-doutorando em Psicologia com Orientacíon em Metodologia de la Investigacion na Universidad de Flores, em Buenos Aires, Argentina.

Maria Aparecida Santos e Campos, Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI), Campeche, México; Associação de Fibromialgia de Jaén (AFIXA JAÉN), Jaén, Espanha.

Doutorado em Actividad Física y Salud pela Universidade de Jaén (UJAEN), em Jaén, Espanha. Professora na Universidad Internacional Iberoamericana (UNINI), em Campeche, México. Professora na Associação de Fibromialgia de Jaén (AFIXA JAÉN), em Jaén, Espanha.

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Published

2022-10-22