Science and religion
a misunderstood relationship
DOI:
https://doi.org/10.15448/0103-314X.2024.1.45235Keywords:
Reason, Faith, ModernityAbstract
It has become common sense that science is a more developed form of explanation than religion, which over time has opposed it and taken its place. Auguste Comte’s thought that history is an evolution in the explanation of natural phenomena characterizes this movement well, in which at first we explained events through myths (or supernatural entities), with the advent of metaphysics we moved on to deductive-abstract thinking and finally arrived at empirical-scientific thinking. Many 19th century thinkers saw this movement of growth in science and the decline of religious sentiment and predicted the triumph of scientific rationalism and the disappearance of the darkness of devotion. In this article we intend to argue that scientific rationality, in itself, is not an impediment to religion, but rather the way in which modernity understood this process of rationalization; by constructing interpretations of scientific thought that excluded religion, it gave religiosity the status of superstition, expelling it from the modern world.
Downloads
References
BÍBLIA Sagrada. Tradução Oficial da CNBB. Brasília: CNBB, 2019.
BOYD, Richard. The current status of scientific realism. In: LEPLIN, Jarret (ed.). Scientific realism. Berkeley: University of California Press, 1984. p. 41-82. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520337442-004
BROOKE, John. Ciência e Secularização. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 137-161.
BROOKE, John. Historical Perspectives on Religion and Science. In: TALIAFERRO, Charles; DRAPER, Paul; QUINN, Philip L. A Companion to Philosophy of Religion. Oxford: Blackwell Companions to Philosophy, 2010. p. 529-538. DOI: https://doi.org/10.1002/9781444320152.ch62
EAGLETON, Terry. A Morte de Deus na Cultura. Rio de Janeiro: Record, 2018.
FERRAZ, Marília Côrtes de. O final cut de Hume contra o argumento do desígnio/Hume’s final cut against the argument of design. Natureza Humana, [s.l.], v. 15, n. 1, p. 133-166, 2013. Disponível em: https://revistas.dwwe.com.br/index.php/NH/article/view/25. Acesso em: 15 jun. 2024.
FEUERBACH, Ludwig. A essência do cristianismo. Petrópolis: Vozes, 2013.
GARCÍA RUBIO, Alfonso. A Caminho da Maturidade na Experiência de Deus. Petrópolis: Vozes, 2021.
GOMES, Irio. Criacionismo. In: SOUZA FILHO, Sérgio Farias (org.). Textos Selecionados de Filosofia da Biologia. Pelotas: NEPFIL Online, 2022. p. 137-139.
GRODIN, Jean. Que Saber sobre Filosofia da Religião. Trad. Lúcia Mathilde Endlich Orth. Aparecida: Ideias & Letras, 2012.
HABERMAS, Jürgen. A Inclusão do Outro: estudos de teoria política. São Paulo: Loyola, 2002.
HARRISON, Peter. Introdução. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 13-33.
HAUGHT, John. Ciência, Deus e Propósito Cósmico. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 327-348.
HEGEL, Friedrich. Fé e Saber. São Paulo: Hedra, 2007.
HENRY, John. A Religião e a Revolução Científica. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 59-82.
HOLDER, Rodney D. Quantum Theory and Theology. In: PADGETT, Alan; STUMP, J. B. The Blackwell Companion to Science and Christianity. West Sussex: Wiley-Blackwell, 2012. p. 220-230. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118241455.ch20
JOÃO PAULO II. Fides et Ratio. São Paulo: Loyola, 1998.
KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. Trad. Manuela Pinto dos Santos e Alexandre Fradique Morujão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1989.
LECLERC, Marc. Evolução. In: LACOSTE, Jean-Yves (org.). Dicionário Crítico de Teologia. São Paulo: Loyola e Paulinas, 2014. p. 694-698.
LIMA VAZ, Henrique Cláudio. Antropologia Filosófica I. São Paulo: Vozes, 1991.
LINDBERG, David. O Destino da Ciência na Cristandade Patrística e Medieval. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 37-57.
NUMBERS, Ronald. Criacionismo Científico e Design Inteligente. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 165-190.
PASCAL, Blaise. Pensamentos. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
POLKINGHORNE, John. Quantum Physics and Theology: an unexpected kinship. New Haven: Yale University Press, 2007.
QUINE, Willard van Orman. Sobre o que há. In: GILBERT, Ryle et al. Os Pensadores: Ryle, Austin, Quine, Strawson. São Paulo: Victor Civita, 1975. p. 217-229.
RATZINGER, Joseph. Ser Cristão na Era Neopagã: Discursos e Homilias (2000-2004). Campinas: Ecclesiae, 2015. v. 2.
ROBERTS, Jon. Reações Religiosas a Darwin. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 109-134.
SWINBURNE, Richard Granville. The Argument from Design. Philosophy, [s.l.], v. 43, n. 165, p. 199-212, 1968. DOI: https://doi.org/10.1017/S0031819100009189
TOPHAM, Jonathan. A Teologia Natural e as Ciências. In: HARRISON, Peter (org.). Ciência e Religião. Trad. Eduardo Rodriguês da Cruz. São Paulo: Ideias & Letras, 2016. p. 83-108.
VAN FRAASSEN, Bastiaan Cornelis. The Scientific Image. Oxford: Clarendon Press, 1980. DOI: https://doi.org/10.1093/0198244274.001.0001
WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus Logico-Philosophicus. São Paulo: EDUSP, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Teocomunicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.