Construction and perception of risk in geographical education
a didactic proposal of social cartography using the textile technique of Arpillera
DOI:
https://doi.org/10.15448/2178-5694.2024.1.46560Keywords:
Risk perception;, Geographical education;, Social cartographyAbstract
The imminent threat of disasters and extreme events affects the social body in various ways, varying according to each group’s position on the socio-environmental vulnerability scale. The perception of risk, both collective and individual, is crucial for preventing and mitigating these effects. An educational process that addresses these issues is essential, considering the current climate changes. This article aims to explore how the teaching of geography can contribute to social construction and risk perception, using social cartography. We propose the textile technique Arpillera, created by Chilean women to denounce social injustices. The methodology includes an argumentative literature review, exploring central concepts and experiences related to the topic. We conclude that this technique can enhance the teaching of geography, promoting awareness and understanding of socio-environmental risks, strengthening collective awareness, and fostering a culture of risk perception.
Downloads
References
Acselrad, Henri. 2016. “Justiça ambiental e construção social do risco”. Ciência e Cultura 68 (3): 41-45.
Almeida, Alfredo. 2013. “Nova cartografia social: Territorialidades específicas e politização da consciência das fronteiras.” In Povos e Comunidades Tradicionais – Nova cartografia social: Livros, mapas, catálogo, fascículos, simpósios e vídeos, organizado por Alfredo Almeida, Emanuel Farias Júnior. Manaus: Edições.
Callai, Helena. 2018. “Educação geográfica para a formação cidadã.” Revista de Geografia Norte Grande 70: 9-30. https://doi.org/10.4067/S0718-34022018000200009.
Castellar, Sonia Maria Vanzella. 2017. “Cartografia escolar e o pensamento espacial fortalecendo o conhecimento geográfico”. Revista Brasileira de Educação em Geografia 7(13): 207-232.
Cidade, Lúcia. 2013. “Urbanização, ambiente, risco e vulnerabilidade: Em busca de uma construção interdisciplinar.” Caderno Metropolitano 15(29): 171-191. https://revistas.pucsp.br/index.php/metropole/article/view/15821.
Bandeira, Karolini, Sarah Teófilo. 2024. “Conseguimos recuperar e foi tudo destruído: Escolas do RS são atingidas por chuvas pela segunda vez em seis meses.” O Globo. 9 maio 2024. https://oglobo.globo.com/brasil/sos-rio-grande-do-sul/noticia/2024/05/09/conseguimos-recuperar-e-foi-tudo-destruido-escolas-do-rs-sao-devastadas-por-chuvas-pela-segunda-vez-em-seis-meses.ghtml.
Dutra, Adriana. 2015. “Problematizando o conceito de risco.” O Social em Questão 33: 177-192.
Frémont, Armand. 1980. A região, espaço vivido. Coimbra: Almedina.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2018. População em áreas de risco no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE.
Marandola Junior, Eduardo, Daniel Hogan. 2005. “Vulnerabilidade e riscos: Entre geografia e demografia.” Revista Brasileira de Estudos de População 22(1): 29-53. https://www.rebep.org.br/revista/article/view/253.
Movimento dos Atingidos por Barragens. 2015. Mulheres atingidas por barragens em luta por direitos e pela construção do projeto energético popular. São Paulo: MAB.
Pereira, Felipe. 2024. “Porto Alegre não investiu um centavo em prevenção contra enchentes em 2023”. Uol Notícias, 7 maio 2024. https://noticias.uol.com.br/cotidiano/ultimas-noticias/2024/05/07/porto-alegre-nao-investiu-um-centavo-em-prevencao-contra-enchentes-em-2023.htm?cmpid=copiaecola.
Serra, Enio. 2021. “O espaço vivido e a pedagogia situada de Paulo Freire.” Teias 22(67): 133-144. https://doi.org/10.12957/teias.2021.62401.
Severino, Antônio. 2006. “A busca do sentido da formação humana: Tarefa da Filosofia da Educação.” Educação e Pesquisa 32(3): 619-634. https://doi.org/10.1590/S1517-97022006000300013.
Silva, Fábia. 2022. “Arpillera, o tecido pedagógico da resistência feminista no Movimento dos Atingidos por Barragens – MAB: Uma inspiração chilena para as mulheres rurais do Nordeste do Brasil.” Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/50022.
Torquato, Bruno. 2024. “Enchentes no RS danificam 40% das escolas da rede estadual e afetam mais de 200 mil alunos.” CNN Brasil. 12 maio 2024. https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/enchentes-no-rs-danificam-40-das-escolas-da-rede-estadual-e-afetam-mais-de-200-mil-alunos/.
Valencio, Norma. 2016. “Elementos constitutivos de um desastre catastrófico: Os problemas científicos por detrás dos contextos críticos.” Ciência e Cultura 68(3): 41-45. https://doi.org/10.21800/2317-66602016000300013.
Veyret, Yvette. 2007. Os riscos: O homem como agressor e vítima do meio ambiente. São Paulo: Contexto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Conversas & Controvérsias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Conversas & Controvérsias implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Conversas & Controvérsias as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.