The sulicide and the sulicide of Northeastern literature
from Franklin Távora to sertãopunk
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2024.1.46243Keywords:
Northern Literature, Sertãopunk, Comparative Literature, Contemporary Brazilian Literature, Norhteastern RegionalismAbstract
This work aligns the contemporary literary movement of “sertãopunk” — which explores narratives related to cyberpunk set in Brazil’s Northeastern region — with the political-literary project of “Northern Literature” by Franklin Távora, a pioneering author in Northeastern regionalism. It is argued that both appropriated foreign literary forms to represent the Brazilian Northeast from an emancipatory perspective, challenging the exoticizing discourses about the region, which have prevailed since Távora’s 19th-century. Overcoming the stigmas imposed by literary critics on Northeastern literature, which has historically been considered subordinate in both its forms and themes, Távora and the authors associated with sertãopunk have succeeded in subverting hegemonic discourses about the region. One of sertãopunk’s proponents refers to this demand for self-determination as the “sulicide of Northeastern literature,” in reference to the eponymous track by Baco Exu do Blues and Diomedes Chinaski, in which they question the invisibility of Northeastern rappers compared to their counterparts in the South-Southeast axis. Just as Távora flips the logic that disqualified the literary production of the Brazilian North as “provincial” by simultaneously claiming proximity to a national substrate that the critics at the heart of the empire lacked and establishing a creative dialogue with emerging foreign trends, sertãopunk authors challenge the notion that the Northeast region is backward compared to the rest of Brazil. They devise stories that not only project Northeastern characters into a highly technological future but also grant them a historically denied protagonism.
Downloads
References
AGUIAR, C. Franklin Távora e o Seu Tempo. São Caetano do Sul: Ateliê Editorial, 1997.
ALMEIDA, J. M. G. A Tradição Regionalista no Romance Brasileiro. Rio de Janeiro: Achiamé, 1981.
ALONSO, A. Idéias em Movimento: A geração de 1870 na crise do Brasil-Império. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
AMADO, J. A morte e a morte de Quincas Berro D’água. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
CAUSO, R. S. Tupinipunk: Cyberpunk Brasileiro. Zanzalá: Revista Brasileira de Estudos sobre Gêneros Cinematográficos e Audiovisuais, Juiz de Fora, v. 8, n. 1, p. 105-119, 2021.
GALDINO, C. Lampião Elétrico. [S. l.: s. n.], 2018.
GAMA, V. C.; DINIZ, G. G.; SÁ, A. Afrofuturism, Amazofuturism, Indigenous Futurism, and Sertãopunk in Brazilian Science Fiction. In: TAYLOR, T. J.; LAVENDER III, I.; DILLON, G. L.; CHATTOPADHYAY, B. Routledge Handbook of CoFuturisms. New York: Taylor & Francis, 2023.
JOBIM, J. L. Literatura Comparada e Literatura Brasileira: circulações e representações. Rio de Janeiro: Makunaima; Boa Vista: Universidade Federal de Roraima, 2020.
LACERDA, A. G. Imagens do Sertão: a violência-resposta legitimada no cangaço. Revista Légua & Meia, Feira de Santana, v. 2, n. 1, 2004. DOI: https://doi.org/10.13102/lm.v2i1.1951
MAIA, M. N. Um Certo Caráter Geográfico: a construção discursiva do sertão em O Cabeleira, de Franklin Távora. 2022. Dissertação (Mestrado em Estudos de Literatura) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2022.
MAIA, M. N. Direto da Sarjeta: diálogos possíveis entre Cangaço Overdrive, de Zé Welington e Walter Geovani, e Ronin, de Frank Miller. Ilha do Desterro, Florianópolis, v. 76, n. 2, p. 97-114, 2023. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2023.e92413
MAIA, M. N.; DAFLON, C. Bocas Tortas: o naturalismo sertanejo e a representação da seca em Os Retirantes, de José do Patrocínio, e em Ataliba, o Vaqueiro, de Francisco Gil Castelo Branco. Terra Roxa e Outras Terras: revista de estudos literários, Londrina, v. 43, n. 2, p. 90-102, 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1678-2054.2023vol43n2p90
MENEZES, C. Sertãopunk: um movimento que reflete sobre o Nordeste plural do futuro. O Povo, Fortaleza, 21 maio 2022. Disponível em: https://www.opovo.com.br/vidaearte/2022/05/21/sertaopunk-um-movimento-que-reflete-sobre-o-nordeste-plural-do-futuro.html. Acesso em: 31 ago. 2024.
PATROCÍNIO, J. Os Retirantes. São Paulo: Clube de Autores, 2018.
RAMA, A. Transculturación narrativa en América Latina. Ciudad del México: Siglo Veintiuno, 2004.
ROMERO, S. O Naturalismo em Literatura. São Paulo: Typographia da Província de São Paulo, 1882.
ROMERO, S. Prefácio. In: BARRETO, T. Vários Escritos. Rio de Janeiro: Laemmert & C, 1900. p. IX- LIII.
SÁ, A. Por que fazer o Nordeste Sertãopunk? In: SILVA, A. (org.). Sertãopunk: histórias de um Nordeste do amanhã. [S. l.: s. n.], 2020.
SEVCENKO, N. Literatura Como Missão. São Paulo: Brasiliense, 1999.
SILVA, A. M. Sobre Diversidades e Regionalidades: a ascensão da Quarta Onda da ficção científica brasileira. Memorare, Tubarão, v. 8, n. 1, p. 61-80, jan./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.19177/memorare.v1e1202161-80
STERLING, B. Preface. In: GIBSON, W. Burning Chrome. New York: Harper Collins, 1986. p. 5-8.
STERLING, B. Mirrorshades: the cyberpunk anthology. New York: Ace Books, 1988
TÁVORA, F. Cartas a Cincinato: estudos críticos por Semprônio. Organizado por E. V. Martins. Campinas: Unicamp, 2011.
TÁVORA, F. Escriptores do Norte do Brazil. A Semana, Rio de Janeiro, v. III, n. 156, 24 dez. 1887. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=383422&pagfis=1236. Acesso em: 24 nov. 2023.
TÁVORA, F. O Cabeleira. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1876.
TAYLOR, T. J.; LAVENDER III, I.; DILLON, G. L.; CHATTOPADHYAY, B. Routledge Handbook of CoFuturisms. New York: Taylor & Francis, 2023. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429317828
VIANNA, K. O cangaceiro do futuro e o jumento espacial. Fortaleza: Tupynanquim, 2008.
WELLINGTON, Z.; GEOVANI, W. Cangaço Overdrive. São Paulo: Draco, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Letras de Hoje

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.