Anti-racist education
a look at public schools in Cape Verde
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-864X.2025.1.46505Keywords:
Educational Policies, Anti-Racist Education, Public School, Cape Verde.Abstract
This text aims to take a preliminary look at possible educational actions with a view to including sociocultural differences and combating racism in schools in the Republic of Cape Verde. In addition to a brief historical contextualization that helped us, albeit briefly, to understand the supposed rejection of Cape Verdeans towards Africans from the continent, as well as the process of constituting their own identity, the research, in general, has as its main focus on assessing curriculum policies and effective actions in schools, with a view to including sociocultural differences and diversity in this country. To do this, it enters the daily lives of schools, in order to map, characterize and analyze the approaches taken on the topic. This is a reflective exploratory qualitative study that adopted bibliographical research, document analysis, direct observation and semi-structured interviews with teachers as a form of investigation. To analyze the data, we focused on content analysis based on studies by Bardin (2016). The results indicate that the interviewed teachers have a very clear understanding of the issue of growing sociocultural diversity in the country, however, they point to limitations in terms of defining policies that help them address the issue of sociocultural differences and their consequences.
Downloads
References
ALENCASTRO, L. F. O trato dos viventes: formação do Brasil no Atlântico Sul. Século XVI e XVII. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.
ANDRADE, E. S. As Ilhas de Cabo Verde: da “descoberta” à independência nacional (1460-1975). Paris: Editions L’Harmattan, 1996.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.
BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas, v. 1).
CABO VERDE. Caderno intercultural: “Vamos falar de imigração em Cabo Verde?” Alta Autoridade para a Imigração em Cabo Verde, 27 abr. 2021.
CABO VERDE. Constituição, 1990. Constituição da República de Cabo Verde. 2. rev. ordinária 2010. 4. ed. reimp. Praia: Assembleia Nacional, 2011.
CABO VERDE. Plano Estratégico da Educação Nacional 2017-2021. Ministério da Educação da República de Cabo Verde, 2016.
CORDEIRO, A. “Nós cabo-verdianos”: representações da identidade nos textos literários do século XIX. In: RIBEIRO, M. C.; JORGE, S.R. Literaturas insulares: leituras e escritas de Cabo Verde e São Tomé e Príncipe. Porto: Edições Afrontamento, 2011.
FOSTER, E. da Luz. S. Garimpando pistas para desmontar racismos e potencializar movimentos instituintes na escola. Curitiba: Appris, 2015.
GRAÇA, C. Q. L. da. Cabo Verde: formação e dinâmicas sociais. Praia: LLPC Editor, 2007.
HORTA, V. M. M. O olhar sobre o africano: a África no imaginário cinematográfico português. Dos anos 30 a 50. Dissertação (Mestrado em História da África) – Faculdade de Letras, Lisboa, 2001. v. I.
LINHARES, C. Experiências instituintes em escolas públicas e formação docente. Rio de Janeiro: UFF, 2006. Projeto de pesquisa.
MATURANA, H. R. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.
MELUCCI, A. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Petrópolis: Vozes, 2005.
MOASSAB, A. Território e identidade em Cabo Verde: debate sobre a (frágil) construção identitária em contextos recém-independentes no mundo globalizado. Lisboa, 2013. Disponível em: http://www.buala.org/pt/autor/andreia-moassab. Acesso em: 10 set. 2023.
MONTEIRO, E. F. Crioulidade, colonialidade e género: as representações de Cabo Verd”. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 983-996, dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p983. Acesso em: 12 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p983
NOTÍCIAS DO NORTE. Disponível em: http://noticiasdonorte.publ.cv/15785/africanos-no-mindelo-do-outro-lado-do-muro-existe-gente-com-nome/. Acesso em: 10 set. 2023.
OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.
REVISTA BUALA. Lisboa, maio 2012. Disponível em: http://www.buala.org. Acesso em: 10 set. 2023.
ROCHA, E. V. Mandjakus são todos os africanos, todas as gentes pretas que vêm de África: xenofobia e racismo em Cabo Verde. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade de Cabo Verde, Praia, 2009.
RODRIGUES, I. P. de B. Crafting nation and creolisation in the islands of Cap Verde. Thesis – Brown University, Providence, 2002.
SOUZA, N. S. Tornar-se negro ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudos Ibero-Americanos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.