Anti-racist education

a look at public schools in Cape Verde

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2025.1.46505

Keywords:

Educational Policies, Anti-Racist Education, Public School, Cape Verde.

Abstract

This text aims to take a preliminary look at possible educational actions with a view to including sociocultural differences and combating racism in schools in the Republic of Cape Verde. In addition to a brief historical contextualization that helped us, albeit briefly, to understand the supposed rejection of Cape Verdeans towards Africans from the continent, as well as the process of constituting their own identity, the research, in general, has as its main focus on assessing curriculum policies and effective actions in schools, with a view to including sociocultural differences and diversity in this country. To do this, it enters the daily lives of schools, in order to map, characterize and analyze the approaches taken on the topic. This is a reflective exploratory qualitative study that adopted bibliographical research, document analysis, direct observation and semi-structured interviews with teachers as a form of investigation. To analyze the data, we focused on content analysis based on studies by Bardin (2016). The results indicate that the interviewed teachers have a very clear understanding of the issue of growing sociocultural diversity in the country, however, they point to limitations in terms of defining policies that help them address the issue of sociocultural differences and their consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eugenia da Luz Silva Foster, Federal University of Amapá (Unifap), Macapá, Amapá, Brazil.

PhD in Education from the Federal University of Fluminense (UFF), with a postdoctoral degree in Education from the State University of Rio de Janeiro (UERJ). Associate Professor at the Federal University of Amapá (UNIFAP). She works on the Master's in Education (PPGED/UNIFAP) and the Doctorate in Education in the Amazon (EDUCANORTE). Leader of the Research Group on Education, Interculturality and Ethnic-Racial Relations (UNIFAP/CNPq).

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade Federal do Amapá (Unifap), Macapá, Amapá, Brasil.

PhD in Theology from the EST Colleges in São Leopoldo, Rio Grande do Sul. Post-doctorate in Education from the Federal University of Amapá (UNIFAP). Adjunct Professor at the State University of Amapá (UEAP). Professor in the Professional Master's Program in Mathematics at the Federal University of Amapá (UNIFAP). Leader and founder of the Study and Research Group on Ethnomathematics, Culture and Ethnic-Racial Relations (GEPECRER). Deputy Leader of the Research Group on Education, Interculturality and Ethnic-Racial Relations (UNIFAP/CNPq).

References

ALENCASTRO, L. F. O trato dos viventes: formação do Brasil no Atlântico Sul. Século XVI e XVII. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

ANDRADE, E. S. As Ilhas de Cabo Verde: da “descoberta” à independência nacional (1460-1975). Paris: Editions L’Harmattan, 1996.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 2016.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 7. ed. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1994. (Obras escolhidas, v. 1).

CABO VERDE. Caderno intercultural: “Vamos falar de imigração em Cabo Verde?” Alta Autoridade para a Imigração em Cabo Verde, 27 abr. 2021.

CABO VERDE. Constituição, 1990. Constituição da República de Cabo Verde. 2. rev. ordinária 2010. 4. ed. reimp. Praia: Assembleia Nacional, 2011.

CABO VERDE. Plano Estratégico da Educação Nacional 2017-2021. Ministério da Educação da República de Cabo Verde, 2016.

CORDEIRO, A. “Nós cabo-verdianos”: representações da identidade nos textos literários do século XIX. In: RIBEIRO, M. C.; JORGE, S.R. Literaturas insulares: leituras e escritas de Cabo Verde e São Tomé e Príncipe. Porto: Edições Afrontamento, 2011.

FOSTER, E. da Luz. S. Garimpando pistas para desmontar racismos e potencializar movimentos instituintes na escola. Curitiba: Appris, 2015.

GRAÇA, C. Q. L. da. Cabo Verde: formação e dinâmicas sociais. Praia: LLPC Editor, 2007.

HORTA, V. M. M. O olhar sobre o africano: a África no imaginário cinematográfico português. Dos anos 30 a 50. Dissertação (Mestrado em História da África) – Faculdade de Letras, Lisboa, 2001. v. I.

LINHARES, C. Experiências instituintes em escolas públicas e formação docente. Rio de Janeiro: UFF, 2006. Projeto de pesquisa.

MATURANA, H. R. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.

MELUCCI, A. Por uma sociologia reflexiva: pesquisa qualitativa e cultura. Petrópolis: Vozes, 2005.

MOASSAB, A. Território e identidade em Cabo Verde: debate sobre a (frágil) construção identitária em contextos recém-independentes no mundo globalizado. Lisboa, 2013. Disponível em: http://www.buala.org/pt/autor/andreia-moassab. Acesso em: 10 set. 2023.

MONTEIRO, E. F. Crioulidade, colonialidade e género: as representações de Cabo Verd”. Rev. Estud. Fem., Florianópolis, v. 24, n. 3, p. 983-996, dez. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p983. Acesso em: 12 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2016v24n3p983

NOTÍCIAS DO NORTE. Disponível em: http://noticiasdonorte.publ.cv/15785/africanos-no-mindelo-do-outro-lado-do-muro-existe-gente-com-nome/. Acesso em: 10 set. 2023.

OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

REVISTA BUALA. Lisboa, maio 2012. Disponível em: http://www.buala.org. Acesso em: 10 set. 2023.

ROCHA, E. V. Mandjakus são todos os africanos, todas as gentes pretas que vêm de África: xenofobia e racismo em Cabo Verde. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade de Cabo Verde, Praia, 2009.

RODRIGUES, I. P. de B. Crafting nation and creolisation in the islands of Cap Verde. Thesis – Brown University, Providence, 2002.

SOUZA, N. S. Tornar-se negro ou as vicissitudes da identidade do negro brasileiro em ascensão social. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

Published

2025-07-22

How to Cite

Silva Foster, E. da L., & Serrão Custódio, E. (2025). Anti-racist education: a look at public schools in Cape Verde. Estudos Ibero-Americanos, 51(1), e46505. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2025.1.46505