Mapping of Television Journalism Researches in Brazil: a study about academic and scientific production from 2010 to 2014
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.4.20534Keywords:
Television, Television Journalism Researches, MappingAbstract
From a contextualization of television´s and TV news´ reconfigurations nowadays, this paper presents a mapping of television journalism researches in Brazil. It reveals the state of the art of television newscasts under different approaches, identifying its main institutional and regional representations, issues discussed and theoretical-methodological references adopted. This study consists in a contribution to the continued improvement of the investigations in this field of knowledge, whereas analysis of the means of production, distribution and consumption of TV and news programs in distinct local and national contexts, collaborate to the understanding of television journalism as a relevant cultural phenomenon in contemporary times.Downloads
References
ANDREJEVIC, Mark. The twenty-first-century telescreen. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.) Television Studies after TV. Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BARNETT, Steven. The Rise and Falls of Television Journalism. Londres, Nova Iorque: Bloomsburry Academic, 2011.
BECKER, Beatriz. Televisão e novas mídias: repensando o papel das audiências nos telejornais. E-Compós, vol. 17, n. 2, 2014. Disponível em: http://www.compos.org.br/seer/index.php/e-compos/article/view/1072/768 Acesso em: 7 fev. 2015.
BENNET, James; STRANGE, Niki. Television as Digital Media. Durham; Londres: Duke University Press, 2011.
BIVENS, Rena. Digital Currents: how technology are shapping TV NEWS. Toronto: University of Toronto Press, 2014.
BORELLI, Silvia Helena Simões. Gêneros ficcionais: Materialidade, cotidiano, imaginário. In: SOUZA, Mauro W. (Org.). Sujeito, o lado oculto do receptor. São Paulo: Brasiliense, 2002.
CUNNINGHAM, Stuart. Reinventing television: the work of the “innovation” unit. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.), Television Studies after TV, Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.
CURRAN, James. Media and Democracy. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2011.
CURTIN, Michael. Matrix Media. In: TURNER, Graeme; TAY, Jinna (Org.) Television Studies after TV, Understanding Television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.
GILLAN, Jennifer. Television Brandcasting: the return of the content-promotion hybrid. Nova Iorque; Londres: Routledge, 2015.
GRIPSRUD, Jostein. Relocating Television: Television in the Digital Context. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2010.
INTERCOM – Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Anais dos XXV, XXVI e XXVII Congressos. Disponíveis em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2012/lista_area_DT1-TE.htm;
http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2013/lista_area_DT1-TE.htm;
http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/lista_area_DT1-TE.htm. Acesso em: 27 set. 2014.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: SENAC, 2003.
MARTÍN-BARBERO, J.; REY, G. Os Exercícios do Ver. Hegemonia audiovisual e ficção televisiva. São Paulo: SENAC São Paulo, 2001.
MORLEY, David. Televisão, Tecnologia e Cultura: uma abordagem contextualizada. Parágrafo: Revista Científica de Comunicação Social da FIAM-FAAM, vol. 1, n. 3, 2015. Disponível em: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/292 Acesso em: 21 mar. 2015.
PARKS, Lisa; KUMAR, Shanti. Planet TV: a global television reader. Nova Iorque; Londres: New York University Press, 2003.
SEIXAS, Lia; PINHEIRO, Najara Ferrari (Org.). Gêneros: um diálogo entre Comunicação e Linguística Aplicada. Florianópolis: INSULAR, 2013.
TURNER, Graeme; TAY, Jinna. Television Studies After TV: understanding television in the Post-Broadcast Era. Londres; Nova Iorque: Routledge, 2009.
WOLTON, Dominique. Internet, e depois? Uma teoria crítica das novas mídias. Trans. Isabel Crossetti. Porto Alegre: Sulina, 2007.
SILVA, Edna de Mello. Panorama da Pesquisa Científica em Telejornalismo: os congressos como espaços de difusão e consolidação do campo. In: XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2014, Foz de Iguaçu. Anais... Foz do Iguaçu: Intercom, set. 2014.
Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-0655-1.pdf Acesso em: 27 mar. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.