Effects of organizational culture in the development of models of corporate governance
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.1.13830Keywords:
Organizational culture, Corporate governance, Informational cultureAbstract
Corporate governance can be understood like a management model that aims to build a good relationship between managers, controllers, minority shareholders and other stakeholders.
Implement corporate governance in an organization often requires a cultural change. Corporate governance as an organizational model needs reinforce cultural behaviors of
its members so as which support the principles and values that increment the relationship between the organization and its stakeholders. The process of corporate structuring of an organization is largely determined by culture. Being the culture a set of organizational values that distinguishes one organization from other, it is natural that these organizations find adjustment difficulties during the implementation of international values.
Downloads
References
ANDRADE, Adriana; ROSSETTI, Jose Paschoal. Governança corporativa: fundamentos, desenvolvimento e tendências. São Paulo: Atlas, 2004.
BRATTON, John. Work and organizational behaviour. New York: Palgrave MacMillan, 2007.
CONTI, Tito. Avaliações de qualidade aperfeiçoam a governança corporativa. In: BERTIN, Marcos. E. J.; WATSON, Gregory H. (Org.). Governança corporativa: excelência e qualidade no topo. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2007.
KAPPLER, Leora; LOVE, Inessa. Corporate governance, investor protection, and performance in emerging markets. World Bank Policy Research Working Paper, n. 2818, Apr. 2002.
LA PORTA, Rafael et al. Investor protection and corporate governance. Journal of Financial Economics, v. 58, p. 3-27, Oct. 2000.
MICHALISCHEN, Fernanda. Evidencias de migração de empresas de capital aberto para os níveis diferenciados de governança corporativa da Bovespa: um estudo de evento. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade de São Paulo, 2008.
RITTER, Michael. Cultura organizacional. Buenos Aires: La Crujía, 2008.
ROBBINS, Stephen P. Administração: mudanças e perspectivas. São Paulo: Saraiva, 2005.
______. Comportamento organizacional. 11. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
ROSS, Stephen A. The economic theory of agency: The principal problem. American Economic Review, v. 63, n. 2, 1973.
SAINSAULIEU, Renaud; KIRSCHNER, Ana Maria. Sociologia da empresa: organização, poder, cultura e desenvolvimento no Brasil. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
SCHEIN, Edgar H. Guia de sobrevivência da cultura corporativa. Rio de Janeiro: José Olympio, 2001.
SIFFERT FILHO, Nelson. Governança corporativa: padrões internacionais e evidências empíricas no Brasil nos anos 90. Revista do BNDES, Rio de Janeiro, p. 123-146, jun. 1998.
SILVA, Edson C. Governança corporativa nas empresas: guia prático de orientação para acionistas. São Paulo: Atlas, 2006.
SILVEIRA, Alexandre D. M. Governança corporativa, desempenho e valor da empresa no Brasil. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Faculdade de Economia e Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
SILVEIRA, Alexandre D. M. Mitos da governança corporativa no Brasil. Revista Capital Aberto, São Paulo, v. 6, n. 62, p. 70-71, out. 2008.
SROUR, Robert H. Poder, cultura e ética nas organizações: o desafio das formas de gestão. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
STEINBERG, Herbert. Governança corporativa: pessoas criam as melhores e as piores práticas. São Paulo: Gente, 2003.
VERGASTA, Patricia D. Cultura e aprendizagem organizacional. Revista Eletrônica de Administração e Negócios, v. 3, jan.-dez. 2001. Disponível em: http://revistaacademica.net/trabalho/t20001310.html . Acesso em: 30 mar. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.