Science and technology in the imaginary of The Big Bang Theory: from archetypical images to updating of myths and stereotypes in the "Information Age"
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2014.2.16758Keywords:
Imaginary, Sitcom, MythodologyAbstract
The Big Bang Theory, a successful sitcom in several countries, creates, reproduces an shares an imaginary that is a mirror of some science and technology aspects that became almost omnipresent in contemporary society. This paper maps the main symbolical elements of the scientific-technological imaginary in the sitcom and analyses their meanings. The goal is better understand the identification process between the serial and its audience and identify some elements that contribute for its success. The research is based on the anthropological concept about the imaginary and in the “mythodology” developed by Gilbert Durand. The results show what archetypes, myths and stereotypes related to science and technology flow in the imaginary of a mainstream audiovisual product and how they are updated in a comedy.Downloads
References
BARROS, Ana Taís Martins Portanova. A saia de Marilyn: dos arquétipos aos estereótipos nas imagens midiáticas. E-compós – Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, Brasília, v. 12, n. 1, jan.-abr. 2009.
BERGSON, Henri. O Riso: ensaio sobre a significação do cômico. Rio de Janeiro: Guanabara, 1983
BUCHANAN, Kyle. Why the Newest Superhero Movies Can’t Seem to Make Their Actors Into Superstars. Vulture. Disponível em: http://www.vulture.com/2013/11/why-superhero-actors-arent-superstars-anymorethor-chris-hemsworth.html. Acesso em: 18 mar. 2014.
DUARTE, Elizabeth Bastos. Sitcom: novas tendências. Animus: revista interamericana de comunicação, UFSM, v. 7, n. 13, jan.-jun. 2008.
DURAND, Gilbert. Estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
______. O retorno do mito: introdução à mitodologia. Mitos e sociedades. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 1, p. 7-22, set. 2004.
______. De la mitocrítica al mitoanálisis. Figuras míticas y aspectos de la obra. Barcelona: Anthropos, 1993.
______. Passo a passo da mitocrítica. Revista Ao Pé da Letra, Universidade Federal de Pernambuco, v. 14, n. 2, 2012.
EDGAR, Andrew; SEDGWICK, Peter. Teoria cultural de A a Z. São Paulo: Contexto, 2003.
FERRY, Luc. A sabedoria dos mitos gregos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
HEISE, Eloá. A lenda do Dr. Fausto em relação dialética com a
utopia. São Paulo: Humanitas/FAPESP/FFLCH/USP, 2001.
HEISE, E. A lenda do Doutor Fausto em relação dialética com a utopia. In: IZARRA, L. P. Z. (Org.). A literatura da virada do século: fim das utopias? São Paulo: Humanitas/Fapesp/FFLCH/USP, 2001. p. 47-56.
MAFFESOLI, Michel. O tempo das tribos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
______. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 15, p. 74-82, ago. 2001.
ORTOLAN, Edson Tadeu. História do teatro. Campinas, Brasil: Editora Conquista, 2004.
PROPP, Vladimir. Comicidade e Riso. São Paulo: Ática, 1992.
SETTLES, Burn. On “Geek” versus “Nerd”. Slackpropagation. Disponível em: http://slackprop.wordpress.com/2013/06/03/on-geek-versus-nerd/. Acesso em: 17 mar. 2014.
STEINBERG, Brian. CBS Sets Mega 3-Season Renewal for “The Big Bang Theory”. Disponível em: http://variety.com/2014/tv/news/cbs-sets-mega-3-season-renewal-for-the-big-bang-theory-1201129964/. Acesso em: 12 mar. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.