Creative industries and interfaces of contemporary art: dissemination and relational aesthetics
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2015.1.19348Keywords:
Electronic aesthetic, Interfaces, Creative IndustriesAbstract
On the esthetic potential of communication and in the context of creative industris have arisen electronic communities, whose main concern configuration of urban spaces for the production of art and culture. This article aims to discuss how to generate the images and artistic proposals for the purposes of movement, communication and cultural provocation in the virtual and urban ambiences of cultural projects. The communicational and artistic process expands its dimensions, questioning the linearity of the processes of perception and knowledge. Methodologically, through concepts such as interface and relational esthetics and dissemination, the article discusses experiences, artistic proposals that articulate with ample communication, cultural and political concerns. The field of our research is located in two slightly favored initiatives for cultural policy: SuBte Café, Alvorada/RS, and the Collective Collective Consciousness, Novo Hamburgo/RS.
Downloads
References
ARANTES, Priscila. “Arte e mídia no Brasil: perspectivas da estética digital”. Ars (São Paulo), v. 3, n. 6, USP, 2005.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2008.
CASTELLS, Manuel. “A sociedade em rede: do conhecimento à política”. Belém/Portugal: Imprensa Nacional, 2005.
CASTELLS, Manuel & CARDOSO, Gustavo (Orgs.). A sociedade em rede: do conhecimento à ação política. Conferência promovida pelo Presidente da República, 4 e 5 de março de 2005. Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 2005. Disponível em: http://www.egov.ufsc.br/portal/sites/default/files/anexos/a_sociedade_em_rede_-_do_conhecimento_a_acao_politica.pdf Acesso em: 10 mar. 2013.
CORTAZAR, Julio. Rayuela. Buenos Aires: Alfaguara, 1963.
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
DEMÉTRIO, Alexandre Bastos. Disseminação da are pela imagem: sítios de museus de arte no Brasil. Dissertação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Informação. Porto Alegre, 2011.
GASPAR, Marcos Antonio; DONAIRE, Denis; SILVA, Maria Conceição Melo; MAIA, Carolina de Fátima Marques; BOAS, Eduardo Pinto Vilas; SANTOS, Silvio Aparecido. “Gestão da criação de conhecimento na indústria criativa de software”. Revista de Negócios, v. 14, n. 4, 2009. Disponível em: http://repositorio.uscs.edu.br/ Acesso em: 2 maio 2014.
GIARDELLI, Gil. “A ruptura coletiva e a economia criativa”. In: Economia criativa: um conjunto de visões. São Paulo: Fundação Telefônica, 2012. Disponível em: http://laladeheinzelin.com.br/wp-content/uploads/2013/05/2012EconomiaCriativaum_conjunto_de_vis%C3%B5es.pdf Acesso em: 25 mar. 2013.
GRAU, Oliver. Arte virtual: da ilusão à imersão. São Paulo: Editora UNESP, 2007.
JOYCE, Michel. Afternoon, a story. Eastgate Systems, Watertown MA/USA. 1990.
HADY BA, M. Mouhamadou el. “L’interface Langage/Pensée”. Tese. École des Hautes Études em Sciences Sociales. Paris, 2012.
QUÉAU, Philippe. Image et ordinateur: Vers une nouvelle culture? In: BILLET, Jean; BRENOT, Jean-Louis et Maddy; BRODER, Albert; CARDOT Fabienne; CASTEL, François Du; HAUET, Jean-Pierre; PELPEL, Jacques; RICHARD, Guy; SANSOT, Pierre; STEMMELEN, Eric. Culture Technique n. 17. Nº special: Electricité, Electronique, Civilisation. Cuxac D'Aude, 1987.
ROGUE, Évelyne. “De l’esthétique de la commutation et de l’interactivité dévoilante via l’esthétique de l’implémentation”. Paru sur Turbulences Vidéo, France, n. 41, 2003.
VENTURELLI, Suzete. Arte: espaço_tempo_imagem. Brasília: UnB, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.