Poetic Representations of Death in Media Narratives: Chinese Take-Out
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.27475Keywords:
Poetic representations of death, Media narratives, Chinese Take-OutAbstract
This article is part of a research supported by FAPESP, whose theme is "Poetic Representations of Death in Media Narratives". It seeks to understand: the representations of death in media narratives; the concepts of communication and incommunicability, in their relations with culture and the consciousness of death; the possibility of a poetic communication as a form of complex representation / construction of the phenomenon of death and, understanding the cinema as media, the representations of death contained in these narratives, from their poetic aspects. It´s used: the bibliographic research; the exploratory, for delimitation of the corpus; the analysis of the selected narratives, in the case of this article, the argentine film Chinese Take-Out (2011, Sebastián Borensztein). With the analyzes, poetic aspects are revealed in the representations of death, which can point to the possibility of a poetic communication, guiding our hypothesis about the poetic as a complex form of representation / construction of the phenomenon of death in the media narratives.
Downloads
References
BAITELLO JÚNIOR, N. As Irmãs Gêmeas: Comunicação e Incomunicação. Tribuna do Norte, 2002.
______. O pensamento sentado: sobre glúteos, cadeiras e imagens. São Leopoldo: Unisinos, 2012.
______. Conferência de abertura do IX Encontro de Pesquisadores em Comunicação e Cultura da UNISO. Sorocaba: Universidade de Sorocaba. 2015.
CHEVALIER, J. e GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Rio de Janeiro: José Olympio, 2007.
DANTAS, E. Metáporo e o conceito de comunicação como Acontecimento. Anais do XVII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. Ouro Preto: Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação,
DRAVET, F. M. e CASTRO e SILVA, G. O pensamento comunicacional mediante o pensamento poético. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2006/resumos/R1592-1.pdf. Acesso em: 23 nov. 2016.
______. A mediação dos saberes e o pensamento poético. Revista Famecos, v. 14, n. 32, p. 71-77, abr. 2007.
FLUSSER, V. O mundo codificado. São Paulo: Cosac & Naify, 2007.
LOTMAN, I. A estrutura do texto artístico. Lisboa: Estampa, 1978.
MARCONDES FILHO, C. Até que ponto, de fato, nos comunicamos? São Paulo: Paulus, 2004.
______. Para entender a comunicação: Contatos antecipados com anova teoria. São Paulo: Paulus, 2008a.
______. Comunicação, uma ciência anexata e contudo rigorosa. In: Comunicação – novo objeto, novas teorias? Teresina: EDUFPI, 2008b.
______. Michel Serres e Os Cinco Sentidos da Comunicação. Revista Novos Olhares, v. 8, n. 16, p. 5 - 19, 2005. Disponível em: http://revistanovosolhares.wordpress.
com/2008/11/06/michel-serres-e-os-cincosentidos-da-comunicacao-de-ciromarcondes-filho/. Acesso em: 28 ago. 2011.
MORIN, E. O homem e a morte. Rio de Janeiro: Imago, 1997.
SILVA, M. C. C. Comunicação e cultura antropofágicas: mídia, corpo e paisagem na erótico-poética oswaldiana. Porto Alegre / Sorocaba: Sulina / Eduniso, 2007.
______. Contribuições de Iuri Lotman para a Comunicação: sobre a complexidade do signo poético. In: Teorias da Comunicação: trajetórias investigativas.1. ed., Porto Alegre: Edipucrs, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.