Reputational crisis and brand communication: Odebrecht’s strategy to "wash" its image
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.28734Keywords:
Brand communication, Content marketing, Brand contentAbstract
Many companies have made a permanent effort to give visibility to their brands, using strategies or techniques that face ethics and transparency. Brand communication, in this case, assumes a tone that is both grandiloquent, self-praise, and almost always false, which underestimates citizens' ability to identify the hidden intentions in their speech. The article discusses some contemporary strategies of brand communication, focusing on the action developed by the Odebrecht group to "wash" their brand and, therefore, their reputation degraded by unethical positions revealed by Operation Car Wash. It is possible to highlight, among these actions, the use of institutional videos, the content marketing in vehicles of the main press and the change of the names and logos of their companies.
Downloads
References
BRASKEN. Consumo e produção responsável buscam reduzir impactos e desperdício. O Estado de S. Paulo. São Paulo. 29/08/2017. Caderno 2, p. C5.
BRASKEM. Unidos pelo planeta. O Estado de S. Paulo. São Paulo. 04/09/2017. Caderno 2, p. C3.
BRASKEM. Falta de chuva pede atenção para o consumo de água. O Estado de S. Paulo. São Paulo. 19/09/2017, Caderno 2, p. C3.
CUNHA, Joana. Odebrecht começa a mudar seus logotipos. Folha de S. Paulo. São Paulo. 07/08/2017, p. A20.
DE GREGORIO F.; SUNG, Y. Understanding attitudes toward and behaviors in response to product placement. Journal of Advertising, v. 39, n. 1, p. 83-96, 2010.
FREITAS, Flávia D’ Albergaria; ALMEIDA, Victor Manoel Cunha de. Modelo teórico do engajamento no contexto das comunidades de marca. BRB. Brazilian Business Review. Vitória/ES. FUCAPE Business School, v. 14, n. 1, jan./fev., 2017, p. 87-109. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bbr/v14n1/pt_1808-2386-bbr-14-01-0086.pdf. Acesso em: 10 out. 2017.
FREITAS, Mariza Branco Rodrigues de;NETO, Manoel Marcondes Machado. Marca: do marketing ao balanço financeiro. Rio de Janeiro: Editora UERJ, 2015.
MARKET TRACK. What is branded content? Disponível em: https://markettrack.com/quick-answers/content/what-branded-content. Acesso em: 22 set. 2017.
MURAD, Fernando. Pela reputação perdida. Meio & Mensagem. São Paulo, 07/08/2017, p. 18.
NETO, João Sorima. Empresas da Odebrecht podem trocar de nome. O Globo. Rio de Janeiro, 08/08/2017, p. 18.
ODEBRECHT. Compromisso com o Brasil. Disponível em: https://www.odebrecht.com/pt-br/comunicacao/releases/compromisso-com-o-brasil. 2016a. Acesso em: 10 set. 2017.
______. Política de conformidade. Disponível em: https://www.odebrecht.com/ptbr/governanca/conformidade.2016b. Acesso em: 22 set. 2017.
______. Relatório Anual 2015. São Paulo. 2016c. Disponível em: https://www.odebrecht.com/sites/default/files/ra_odebrecht_2015.pdf. Acesso em: 21 set. 2017.
______. Respostas à sociedade. São Paulo. 2017b. Disponível em: http://relatorioanual.odebrecht.com/videos_pt.html. Acesso em: 10 set. 2017.
______. A Odebrecht está preparada para virar a página? São Paulo, 2017c. Disponível em: http://relatorioanual.odebrecht.com/videos_pt_video11.html#video11. Acesso em: 10 set. 2017.
______. Como será a nova comunicação da Odebrecht? São Paulo. 2017d. Disponível em: http://relatorioanual.odebrecht.com/videos_pt_video10.html#video10. Acesso em: 10 set. 2017.
______. O que vocês irão fazer para recuperar a reputação da empresa? São Paulo, 2017e. Disponível em: http://relatorioanual.odebrecht.com/videos_pt_video12.html#video12. Acesso em: 10 set. 2017.
______. Relatório anual 2015. São Paulo. 2016 c. Disponível em: http://www.odebrecht.com/sites/default/files/ra_odebrecht_2015.pdf. Acesso em: 7 mar. 2017.
POLITI, Cássio. O que é content marketing? 2017. Disponível em: https://www.tracto.com.br/blog/o-que-e-content-marketing/. Acesso em: 22 set. 2017.
SERRALVO, Francisco Antoni. Gestão de marcas no contexto brasileiro. São Paulo: Saraiva, 2008.
TYBOUT, Alice M; CALKINS, Tim (org). Branding. São Paulo: Atlas, 2006.
TOMIYA, Eduardo. Gestão do valor da marca. 2. Ed., Rio de Janeiro: SENAC, 2010.
TROIANO, Jaime. As marcas no divã. Rio de Janeiro: Editora Globo, 2009.
VIANA, Pablo Moreno Fernandes. Do Product Placement ao Branded Content: Uma revisão bibliográfica a partir da base de dados Scopus. In: XXXIX Congresso da Intercom. São Paulo: Intercom, 2016. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-1074-1.pdf. Acesso em: 20 set. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.