Bodies and networks: Images and scenes of dissensus in the action repertoires of the secondary school students´ movement
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31398Keywords:
Scenes of dissensus. Aesthetics of resistance. Secondary school students.Abstract
The aim of this article is to analyze images of secondary school students’ protests in the city of São Paulo, in order to understand how the enunciative and insurgent scene of the street shows us: (i) an excess of vulnerable and resistant bodies in circulation in urban space; (ii) an excess of possibilities of unplanned uses of these spaces; and (iii) an excess of words that, in the communicative and aesthetic materiality of handmaid posters, escapes from traditional media channels. To understand these aspects, we analyzed the images of the protests in the streets published in Folha de S. Paulo and O Estado de S. Paulo newspapers; to counter the traditional coverage of these communication vehicles, it was also decided to analyze the coverage made by Jornalistas Livres and El País Brasil. In order to analyze the images from a political and aesthetic point of view, we especially use the texts of Rancière (in dialogue with Foucault and Butler).
Downloads
References
ALONSO, Angela; MISCHE, Ann. Changing repertoires and partisan ambivalence in the new brazilian protests. Bulletin of American Research, Oxford, v. 36, n. 2, p. 144-159, 2017. https://doi.org/10.1111/blar.12470
ALTHEMAN, Francine; MARQU ES, Ângela; MARTINO, Luis Mauro. Comunicação nos movimentos insurgentes: conversações políticas on-line durante a ocupação de escolas em São Paulo. Esferas, Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro Oeste, v. 10, p. 81-94, 2017. https://doi.org/10.31501/esf.v1i10.9332
ATHAS, Fernanda; MACHADO, Leandro. Mistério sobre fim de escolas alimenta protestos de alunos. Folha de S. Paulo, São Paulo, Cotidiano, p. B4, 14 de outubro de 2015. https://doi.org/10.11606/d.47.2011.tde-07112011-125004
BUTLER, Judith. Bodies in alliance and the politics of the streets. In: BLU MENKRANZ, C.; GESSEN, K. e outros. Occupy! Scenes from Occupied America. New York, Verso, 2011.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, J.; GAMBETT I, Z.; SABSAY, L. Vulnerability in resistance. Duke University Press, 2016.
CAMPOS, Antonia M.; MEDEIROS, Jonas; RIBEIRO, Márcio M. Escolas de luta. Coleção Baderna. São Paulo: Veneta, 2016.
CASTELLS, Manuel. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro, Zahar, 2013. https://doi.org/10.1590/s0104-71832015000200019
CASTRO, Lucia Rabello de. Entre a subordinação e a opressão: os jovens e as vicissitudes da resistência na escola. In: MAYORGA, Claudia; CASTRO, Lucia Rabello de; PRADO, Marco Aurélio Maximo (org.). Juventude e a experiência da política no contemporâneo. Rio de Janeiro: Contra Capa, p. 63-97, 2012.
COMITÊ INVISÍVEL. Aos nossos amigos. Crise e Insurreição. São Paulo: n-1 edições, 2016.
DAY, R. From hegemony to affinity. Cultural Studies, v. 18, n. 5, p. 716-748, 2004.
DELLA PORTA, Donatella. Social movements in times of austerity: bringing capitalism back into protest analysis. Cambridge (UK): Polity Press, 2015. https://doi.org/10.1080/13510347.2015.1135324
FOUCAULT , Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. (eds.). M. Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. https://doi.org/10.11606/issn.2176-8099.pcso.2001.75756
FOUCAULT , Michel . Em Defesa da Sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
FOUCAULT , Michel . A ordem do discurso. Aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
GOODWIN, J.; JASPER, J. M.; POLL ETT A, F. Passionate politics: emotions and social movements. Chicago, University of Chicago Press, 2009. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226304007.001.0001
HARVEY, D. Cidades rebeldes: do direito à cidade à revolução urbana. São Paulo: Martins Fontes – selo Martins, 2014.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento. A gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.
LAZZARATO, M. As revoluções do capitalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
LAZZARATO, M. Signos, máquinas, subjetividades. São Paulo: Edições Sesc e n-1 edições, 2014.
MARQUES, Ângela. Política da imagem, subjetivação e cenas de dissenso. Discursos Fotográficos, v. 10, p. 61-86, 2014. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2014v10n17p61
MAYORGA, Claudia; CASTRO, Lucia Rabello de; PRADO, Marco Aurélio Maximo (org.). Juventude e a experiência da política no contemporâneo. Rio de Janeiro: Contracapa, 2012.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. São Paulo: n-1 edições, 2018a.
MBEMBE, Achille. Crítica da razão negra. São Paulo: n-1edições, 2018b. https://doi.org/10.18223/hiscult.v6i3.2175.s271
MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Singularidade e identidade nas manifestações de 2013. In: XXXIX ENCONTRO ANUAL DA ANPOCS, 2015, Caxambu (MG). Anais... Caxambu (MG): Anpocs, 2015.
MONTEIRO, André. SP vai transferir mais de 1 milhão de alunos para dividir escolas por série. Cotidiano, Folha de S. Paulo (on-line), São Paulo, 23 de setembro de 2015. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidiano/233990-sp-vai-transferir-mais-de-1-milhao-de-alunos-para-dividir-escolas-por-series.shtml. Acesso em: 29 jun. 2018. https://doi.org/10.11606/d.5.2004.tde-19092014-101620
PALHARES, I.; TOLEDO, L. F.; VIEIRA, V. Medo de escolas fechadas cria onda de protestos em SP. O Estado de São Paulo, São Paulo, Metrópole, p. A19, 10 de outubro de 2015. https://doi.org/10.29381/0103-8559/2019290134-42
RANCIÈRE, Jacques. La mésentente – politique et philosophie. Paris: Galilée, 1995. https://doi.org/10.7202/040089ar
RANCIÈRE, Jacques. Dissenting words: a conversation with Jacques Rancière. Diacritics, v. 30, n. 2, p.113-126, 2000a. https://doi.org/10.1353/dia.2000.0016
RANCIÈRE, Jacques. Literature, politics, aesthetics: approaches to democratic disagreement. Interviewed by Solange Guénoun and James H. Kavanagh, Substance, n. 92, p. 3-24, 2000b. https://doi.org/10.1353/sub.2000.0022
RANCIÈRE, Jacques. Le coup double de l’art politisé: entretien avec Gabriel Rockhill. Lignes, v.1, n.19, p.141-164, 2006. https://doi.org/10.3917/lignes.019.0139
RANCIÈRE, Jacques. Le travail de l´image. Multitudes, n. 28, p. 195-210, 2007.
RANCIÈRE, Jacques. The method of equality: an answer to some questions. In: ROCKHILL , Gabriel; WATT S, Philip (eds.). Jacques Rancière: history, politics, aesthetics. Durham and London: Duke University Press, p. 273-288, 2009. https://doi.org/10.1215/9780822390930-018
RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
ROSSI, Marina. Reforma escolar às pressas leva estudantes às ruas contra Alckmin. El País Brasil, São Paulo, 15 de outubro de 2015. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2015/10/14/politica/1444856641_364053.html. Acesso em: 29 jun. 2018. https://doi.org/10.11606/t.42.2008.tde-28082008-165009
SOUTO, Anna Luiza Salles; SILVA, Itamar (org.). Democracy, citizenship and youth: towards social and political participation in Brazil. London: Tauris Academic Studies, 2009. https://doi.org/10.1017/s0022216x1000101x
TATEMOTO, Rafael. PM prende quatro em protesto contra ‘reorganização escolar’ de Alckmin. Jornalistas Livres, São Paulo, 9 de outubro de 2015. Disponível em: https://jornalistaslivres.org/2015/10/pm-prende-quatro-em-protesto-contra-reorganizacao-escolar-de-alckmin/. Acesso em: 29 jun. 2018. https://doi.org/10.11606/d.2.2012.tde-15082013-101420
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.