Testartes: images of postmodernity
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.21.3222Keywords:
Visual communication, Modernity, PostmodernityAbstract
This article deals with the decay of the aesthetic models of modernity and the gradual appearance of the new transforming paradigms of our contemporaneity. As a matter of example it calls attention to the pioneering work called Testartes created by the Brazilian visual artist Vera Cha ves Barcellos who, at the beggining of her post-modern phase, put into relationship her visual art and the process of communication, challenging the viewer to participate actively of the decoding of her mixedmedia works.Downloads
References
CHAVES BARCELLOS, Vera. Porto Alegre: Espaço NO
–Arquivo, 1986.
ECO, Umberto. Obra aberta. Forma e indeterminação nas
poéticas con tem po râ ne as. 7ª edição, traduzida por Giovanni
Cutolo. São Paulo: Perspectiva, 1971.
HARVEY, David. Condição pós-moderna: Uma Pesquisa sobre
as Origens da Mudança Cultural. São Paulo: Edições
Loyola, 1998.
MAFFESOLI, Michel. A contemplação do mundo. Porto Alegre: Artes
e Ofícios, 1995.
______. O eterno instante. O retorno do trágico nas
sociedades pós-modernas. Lisboa: Piaget, 2001.
______. O imaginário é uma realidade. Revista FAMECOS.
Porto Alegre: n. 15, agosto, 2001, p. 74-81.
RUIZ, Castor M. Bartolomé. Os paradoxos do imaginário. São
Leopoldo: UNISINOS, 2003.
TEIXEIRA COELHO, José. Moderno pós-moderno. São Paulo:
Iluminuras, 1995.
THOMPSON, John. Ideologia e cultura moderna. Teoria social
crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis: Vozes, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.