The body of the notion: images and imaginaries in Brazilian cinema
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2007.34.3448Keywords:
Culture, cinema, imaginaryAbstract
This text intends to discuss the identity brands produced by two cinematographic schools that since the 60's have been influencing the production of films in Brazil, anchored in an aesthetic audiovisual and narrative that aims to attack the viewer. With this, we want to understand how what began as a proposal for a revolutionary cinema and social denunciation ended up becoming the very mark of national cinema, and also of the image representation of Brazil and Brazilians. It is also intended to understand how these discursive and audiovisual strategies can be perceived in the films of the post-retake call, that is, in the cinema made from 2001. From this perspective, some of these films will be focused: Beto Brant's "O Invasor", 2001 ; "Cidade de Deus", 2001, by Fernando Meireles; "Amarelo Manga", 2002, by Cláudio Assis; "Contra todos 2004", by Roberto Moreira.Downloads
References
BALDIZZONE, José; GUIBBERT, Pierre. Cinéma et histoire du cinéma. Cahiers de la Cinémathèque, Perpignan, n. 35-36, 1982.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Difel, 1989.
_______. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.
CASTEL, Robert. As armadilhas da exclusão. In: BURITY, Joanildo (Org,). Cultura e identidade. Perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2002.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. 3 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
COMOLLI, Jean-Louis. Le miroir a deux faces. In: COMOLLI, Jean-Louis & RANCIERE, Jacques. Arrêt sur Histoire. Paris: Centre Georges Pompidou, 1997.
FERREIRA, Jairo. Cinema de invenção. São Paulo: Editora Max Limonad/Embrafilme, 1986.
FERRO, Marc. Cinema e história. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1992.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença. Petrópolis: Vozes, 2000.
IANNI, Octávio. A idéia de Brasil moderno. 2 ed. São Paulo: Brasiliense, 1997.
RAMOS, de José Mário Ortiz. Cinema, televisão, publicidade. Cultura popular de massa no Brasil nos anos 1970-1980. 2 ed. São Paulo: Annablume, 2004.
ROSSINI, Miriam de Souza Rossini. Imagens da exclusão no cinema nacional. IHU Idéias, n. 24, nov. 2004.
______. O cinema da busca: discurso sobre identidades culturais no cinema brasileiro dos anos 90. Revista Famecos, Porto Alegre, n. 27, p. 96-104, ago. 2005.
WARNIER, Jean-Pierre. A mundialização da cultura. São Paulo: Edusc, 2000. Disponível em: www.contracampo.com.br/21/esteticadafome.htm
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.