Mixed media
Paradigms for articulating communication, subjectivity and culture
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.35313Keywords:
Culture, Human, MaterialityAbstract
The paper engages a theoretical discussion of ways for articulating media, subjectivity and culture. This is a very relevant discussion in a moment when media theory has to deal with major changes in the communication field due to the digital technologies. Starting with an analysis of reading and meaning production, it indicates the importance of the concept of mixture for the understanding of the relationship between media, subjectivity and culture. This concept of mixture leads us to a more delicate and nuanced understanding of this relationship than the big concepts or categories of oral, printed or digital culture, concepts dependent on technological determinism. That theoretical delicateness allows the differentiation of cultural contexts that otherwise would be confounded, for instance Brazilian and European ones.
Downloads
References
BARBIER, Frédéric. L’Europe de Gutenberg – Le livre et l’invention de la modernité occidentale. Paris: Belin, 2006.
BARBOSA, Marialva. História da Comunicação no Brasil. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
BARTHES, Roland. A morte do autor. In: BARTHES, Roland. O Rumor da Língua. Lisboa: Edições 70, 1987.
CHARTIER, Roger. Do livro à leitura. In: CHARTIER, Roger (org.). Práticas da leitura. São Paulo: Estação Liberdade, 1996.
CHARTIER, Roger. O livro e seus poderes (séculos XV a XVIII). In: COUTINHO, Granja Eduardo; GONÇALVES, Márcio Souza. Letra Impressa: Comunicação, Cultura e Sociedade. Porto Alegre: Sulinas, 2009.
DARNTON, Robert. “What is the history of books?” Revisited. Modern Intellectual History, v. 4, n. 3, p. 495-508, 2007. https://doi.org/10.1017/S1479244307001370.
EISENSTEIN, Elizabeth L. A Revolução da Cultura Impressa – os primórdios da Europa Moderna. São Paulo: Ática, 1998.
GINZBURG, Carlo. O queijo e os vermes – o cotidiano e as idéias de um moleiro perseguido pela Inquisição. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
FISH, Stanley. Is There a Text in This Class? The Authority of Interpretive Communities. Cambridge, MA: Harvard UP, 1980.
GONÇALVES, Márcio Souza; SAINT CLAIR, Ericson. Meios misturados: paradigmas para a reflexão sobre comunicação e cultura. In: ENCONTRO ANUAL DA COMPÓS, 22., 2013, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2013.
GONÇALVES, Márcio Souza; TIMPONI, Raquel. Suportes textuais de comunicação e processos cognitivos. In: REGIS, Fátima; ORTIZ, Anderson; AFFONSO, Luiz Carlos; TIMPONI, Raquel (org.). Tecnologias de Comunicação e Cognição. Porto Alegre: Sulina, 2012. v. 1, p. 52-78.
GONÇALVES, Márcio Souza. Discursos, sentidos, matérias: a materialidade dos meios e a comunicação. In: SANTOS, Goiamérico Felício dos; HOFF, Tânia Márcia César (org.). Poéticas da mídia: midiatizações, discursividades, imagens. Goiânia: Faculdade de Comunicação e Biblioteconomia, 2012. v. 1, p. 117-137.
HAVELOCK, Eric. A musa aprende a escrever – Reflexões sobre a oralidade e a literacia da Antiguidade ao presente. Lisboa: Gradiva, 1996a.
HAVELOCK, Eric. Prefácio a Platão. Campinas: Papirus, 1996b.
HAVELOCK, Eric. The Greek Concept of Justice – From its Shadow in Homer to its Substance in Plato. Cambridge: Harvard University Press, 1978.
JAUSS, Hans Robert. Pour une estéthique de la réception. Paris: Gallimard, 1993.
JOHNS, Adrian. The Nature of the Book: print and knowledge in the making. Chicago: The University of Chicago Press, 1998.
KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2001.
McKENZIE, Donald F. Making Meaning: “Printers of the Mind” and Other Essays. Edited by Peter D. McDonald & Michael F. Suarez, S. J. Amherst. Boston: University of Massachusetts Press, 2002.
McLUHAN, Marshall. A galáxia de Gutemberg: a formação do homem tipográfico. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1977.
McLUHAN, Marshal. Os meios de comunicação como extensão do homem. São Paulo: Cultrix, 1988.
MOLLIER, Jean-Yves. La lectura en Francia durante el siglo XIX, 1789-1914. México: Instituto Mora, 2009.
PEREIRA, Vinicius Andrade. Estendendo McLuhan: da Aldeia à Teia Global – Comunicação, Memória e Tecnologia. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SIMÕES, Marco Antonio. História da leitura: do papiro ao papel digital. São Paulo: Terceira Margem, 2008.
SIMONDON, Gilbert. Du mode d’existence des objets techniques. Paris: Aubier, 1958.
WATSON, Alexander John. Marginal Man: The Dark Vision of Harold Innis. Toronto: University of Toronto Press, 2006.
WIKIPEDIA, 2019. Disponível em: http://pt.wikipedia.org/wiki/Cultura_digital. Acesso em: 31 jul. 2019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.