The dream of the city
Fear e interaction in the imagined metropolis
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39416Keywords:
Fear, City, Imaginary, Body, GaimanAbstract
Contemporary metropolises, where ephemerality and speed assume fundamental economic roles, propitiate the emergence of ambiances and imaginaries about ideal or dream cities. In this paper, we aim to study, from a reading of the anthropology of emotions and urban studies, an évasion situation: the fantastic short story A Tale of Two Cities, from the Sandman comics, by Neil Gaiman. In the short story, the dream city becomes a labyrinth of significations from which individuals seek to escape. Methodologically, from a qualitative, hermeneutic-interpretative perspective, we read text and images from the comic, observing the imagined city as an attempt of évasion driven by the question about how fear and mediatized interaction produce meanings about the contemporary city. As a preliminary result, we observed that in the comic the individual is divided between the security of private space and the desire to launch himself into the unknown space, to encounters and death.
Downloads
References
BAUDELAIRE, Charles. Sobre modernidade: o pintor da vida moderna. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
BENJAMIN, Walter. Paris, capital do século XIX. São Paulo: Ática, 1985.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. São Paulo: Cultrix, 2000.
CASTALDO, Annalisa. “No more yielding than a dream”: the construction of Shakespeare in The Sandman. College Literature, Baltimore, v. 31, n. 4, p. 94-110, 2004.
DICKENS, Charles. Um conto de duas cidades. São Paulo: Editora Nova Cultural, 2002.
DOCK, Astrid. The Dream of Morpheus: A Character Study of Narrative Power in Neil Gaiman’s The Sandman Astrid. Degree project in English Literature. Centre for Languages and Literature Lund University. Lund: Autumn Term 2018.
DURAND, Gilbert. O imaginário: ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. São Paulo: Difel, 1998.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 36. ed. Petrópolis: Vozes, 1997.
FREITAS, Ricardo Ferreira; GOTARDO, Ana Teresa. Cenários de guerra na selva urbana: imaginários da violência e consumo turístico da cidade do Rio de Janeiro no documentário seriado Madventures. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, [S. I.], n. 17, p. 172-190, 2015.
GAIMAN, Neil. Uma história de duas cidades. In: Sandman: fim dos mundos, v. 8. São Paulo, Conrad Editora do Brasil, 2007. p. 27-41.
KATSIADAS, Nicholas P. Transforming literary history into romantic myths in comics: Neil Gaiman’s Sandman, Alan Moore and JH Williams III’s Promethea, and Mike Carey and Peter Gross’s The Unwritten. 2019. Tese (Doutorado). Indiana University of Pennsylvania, Indiana, 2019.
LE BRETON, David. As paixões ordinárias: antropologia das emoções. Petrópolis: Vozes, 2009.
LE BRETON, David. L’interactionnisme symbolique. 4. ed. Paris: Presses Universitaires de France, 2016.
MAFFESOLI, Michel. Homo eroticus: comunhões emocionais. Rio de Janeiro: Forense, 2014.
MAFFESOLI, Michel. Sobre o nomadismo: vagabundagens pós-modernas. Rio de Janeiro: Record, 2001.
MAFFESOLI, Michel. Tribalismo pós-moderno: da identidade às identificações. Ciências sociais Unisinos, São Leopoldo, v. 43, n. 1, p. 97-102, 2007.
RAUCH, Stephen. Neil Gaiman’s The Sandman and Joseph Campbell: In search of the modern myth. Rockville: Wildside Press LLC, 2003.
SARLO, Beatriz. La ciudad vista: mercancías y cultura urbana. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2009.
SIMMEL, Georg. A metrópole e a vida mental. In: VELHO, O. G. (org.). O fenômeno urbano. Rio de Janeiro: Zahar,1979. p. 11-25.
SIMMEL, Georg. Le conflit. Paris: Circé, 1995.
SIQUEIRA, Denise da Costa Oliveira Siqueira. Corpo, construção social das emoções e produção de sentidos na comunicação. In: SIQUEIRA, D.C.O.S. (org). A construção social das emoções: corpo e produção de sentidos na comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2015. p. 15-36.
VERNANT, Jean-Pierre. Mito e religião na Grécia Antiga. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2006.
VIGARELLO, Georges. O sentimento de si: história da percepção do corpo. Petrópolis: Vozes, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.