A new cinematographic genre: the documentary-catastrophe
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.35.4091Keywords:
Documentary, catastrophe, scientific aestheticsAbstract
This article tries to show the idea of what we call documentarycatastrophe, as a new cinema gender. Our focus of interest are two films of similar theme and different nature: the winning An inconvenient truth, by the former-vice-president of the United States, Al Gore, and the documentary of BBC, Are we changing our planet? by the journalist David Attenborough. In these documentaries the world is the main character, with a rhetorical and aesthetic elements capable of convincing and to fascinate the spectators, in a game of construction of destruction images that reaches in the visual heart our affection for this planet and this life, once so photogenicDownloads
References
ARENDT, H., A condição humana, Rio de Janeiro, Forense, 2001.
DUPUY, J.P., A catástrofe, o império da técnica e o desaparecimento da natureza: a tentação de apagar a política com a técnica. In: NOVAES, Adauto (org.). O esquecimento da política. Rio de Janeiro: Agir, 2007.
EGRI, C.P.; PINFIELD, L.T. As organizações e a biosfera: ecologia e meio ambiente. In: CLEGG et al. Handbook de estudos organizacionais. São Paulo: Atlas, 1998.
IPCC. Fourth Assessment. Report, 2007
LATOUR, B, SCHWARTZ,C E CHARVOLIN F, Crise dos meios ambientes: desafios às ciências humanas, In: ARAÚJO, Hermetes Reis de. (Org.). Tecnociência e Cultura, Ensaio sobre o tempo presente. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.
LENOBLE, R. História da idéia de natureza. Citado por: DULLEY, R. Noção de Natureza, Ambiente, Meio Ambiente, Recursos Ambientais e Recursos Naturais, Agric. São Paulo, v. 51, n. 2, p. 15-26. 2004.
MOSCOVICI, S. Natureza, para pensar a ecologia. Rio de Janeiro: Mauad X: Instituto Gaia, 2007.
NICHOLS, B. Introdução ao Documentário. Campinas, Papirus, 2005.
SERRES, M. Atlas. Lisboa, Instituto Piaget, 1997.
SINGER, B. Modernidade, hiperestímulo e o início do sensacionalismo popular. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. (orgs.). O cinema e a invenção da vida moderna. Ed. 2. São Paulo: Cosac &Naify, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.