The strategic communication management dispositive in a digitalization context
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44118Keywords:
communication management, mediatization, dispositiveAbstract
The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.
Downloads
References
BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, [s. l.], v. 6, n. 10-11, p. 115-120, 2009. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-2593.organicom.2009.139013
BOARINI, Margareth. A audiência revelada: o big data acentua os desafios profissionais. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 182-201.
CAMARGO, Cris. Um novo evento de tendências e o que eu trouxe na mala. Meio & Mensagem – Proxxima. [S. l.], 18 fev. 2022. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/arquivo/opiniao/2022/02/18/um-novo-evento-de-tendencias-e-o-que-eu-trouxe-na-mala.html. Acesso em: 11 out. 2022.
DELEUZE, Gilles. O mistério de Ariana. Lisboa: Editora Vega, 1996.
EKSTRÖM, Mats; FORNÄS, Johan; JANSSON, André; JERSLEV, Anne. Three tasks for mediatization research: contributions to an open agenda. Media, Culture & Society, [s. l.], v. 38, n. 7, p. 1090-1108, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443716664857
FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, [s. l.], n. 2, p. 89-105, 2008. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105
FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
GOMES, Victor M. Laus Reis. Uma leitura comunicacional da estratégia nas organizações. Galáxia, São Paulo, n. 33, p. 226-238, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25542016225456
KUNSCH, Margarida M. K. Comunicação organizacional na era digital: contextos, percursos e possibilidades. Signo y Pensamiento, [s. l.], v. 26, p. 38-51, 2007.
LEMOS, Alexandre Z. WPP constrói campus para agrupar empresas no Brasil. In: Meio & Mensagem. [S. l.], 7 nov. 2022. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2022/11/07/wpp-constroi-campus-para-agrupar-empresas-no-brasil.html. Acesso em: 8 nov. 2022.
LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais: esboço de uma teoria geral. Petrópolis: Vozes, 2016.
MACKAY, B.; CHIA, R; NAIR, A. K. Strategy-in-Practices: a process philosofical approach to understanding strategy emergence and organizational outcomes. Human Relations, [s. l.], v. 0, n. 0, p. 1-33, 2020.
MANOVICH, Lev. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomsbury Publishing, 2013. DOI: https://doi.org/10.5040/9781472544988
MENEGHETTI, Francis K. O que é um ensaio teórico? Revista de Administração Contemporânea, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1415-65552011000200010
MINTZBERG, Henry. Patterns in strategy formation. Management Science, [s. l.], v. 24, n. 9, p. 934-048, 1978. DOI: https://doi.org/10.1287/mnsc.24.9.934
MUTATO. Site institucional. São Paulo: Mutato, c2022. Disponível em: https://www.muta.to/a-mutato. Acesso em: 8 nov. 2022.
NAVARRO, Victória. Gestão de relacionamento: monitoramento de redes sociais e social listening. In: Meio & Mensagem – Proxxima. [S. l.], 14 dez. 2020. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/arquivo/noticias/2020/12/14/gestao-de-relacionamento-monitoramento-de-redes-sociais-e-social-listening.html. Acesso em: 8 nov. 2022.
RAPOSO, João F. A comunicação organizacional midiatizada: entre os públicos e os dados. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 154-181.
SAAD CORRÊA, Elizabeth. A comunicação na sociedade digitalizada: desafios para as organizações contemporâneas. In: KUNSCH, Margarida M. K. Comunicação organizacional estratégica: aportes conceituais aplicados. São Paulo: Summus, 2016. p. 91-120.
SAAD CORRÊA, Elizabeth. Comunicação organizacional e transformação digital: novos cenários, novos olhares. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 16-32.
SGORLA, Fabiane; PEDROSO, Daniel. A perspectiva escandinava dos estudos de midiatização: entrevista com Stig Hjarvard. Revista Fronteiras, [s. l.], v. 16, n.3, p. 261-268, 2014. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2014.163.11
SILVA, Daniel R. Públicos, plataformas e algoritmos: tensões e vulnerabilidades na sociedade contemporânea. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 134-153.
SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2013.
VALOS, Michael J.; MAPLESTONE, Vanya L.; POLONSKY, Michael J.; EWING, Mike. Journal of Marketing Management, [s. l.], v. 33, n. 17-18, p. 1522-1558, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/0267257X.2017.1410211
VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva socioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, [s. l.], v. 8, n. 1, jan./jun. 2014.
ZERFASS, Ansgar; VERCIC, Dejan; NOTHHAFT, Howard; WERDER, Kelly P. Strategic communication: defining the field and its contribution to research and practice. International Journal of Strategic Communication, [s. l.], v. 12, n. 4, p. 487-505, 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1493485
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.