Postgraduate in communication in Brazil:
a record from 1970 to 2023
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.45953Keywords:
teaching, teacher training, postgraduate degree in communication, advertising.Abstract
The postgraduate degree in communication aims to train researchers and teachers. But how does teaching training in advertising take place in these programs? Looking for clues about these training spaces, we carried out an exploratory search mapping 59 master's courses and 30 doctorate courses in communication in Brazil. With this data, we drew a timeline, from 1970 to 2023, a map with the geographic locations of these programs and a table with the themes of their areas of concentration. Analyzing this data and crossing it with a bibliographical survey, we were able to see that advertising training spaces were being created and expanded according to the needs of the field and that, with contemporary transformations, it is time to look in more detail at teacher training in postgraduate studies.
Downloads
References
AQUINO, V. 40 anos depois. In: AQUINO, V. (org.). A USP e a invenção da propaganda: 40 anos depois. São Paulo: Fundac, 2010. p. 13-54.
AUCAR, Bruna Santana. A publicidade no Brasil: agências, poderes e modos de trabalho (1914 – 2014). 2016. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil Platôs. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. v. 1.
HANSEN, Fábio; PETERMANN, Juliana; CORREA, Rodrigo Stéfani. Criação publicitária: desafios no ensino. Porto Alegre: Sulina, 2020.
MOREIRA, Sonia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2011. p. 269-279.
PEDRINI, I. A. D. Docência Universitária: Ideações sobre a prática docente de professores atuantes em cursos de Publicidade e Propaganda. 2018. 253 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, 2018,
PETERMANN, Juliana. Cartografia da criação publicitária. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2017.
TRINDADE, E. Caminhos para pensar a formação docente em publicidade e propaganda. In: AQUINO, V. (org.). A USP e a invenção da propaganda: 40 anos depois. São Paulo: FUNDAC, 2010. p. 105-118.
STUMPF, Ida Regina C. Pesquisa Bibliográfica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2011. p. 51-61.
WOTTRICH, Laura. Atravessamentos metodológicos na pesquisa em Comunicação. Intercom, São Paulo, v. 44, n. 2, p. 21-33, maio/ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-5844202121
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.