Dispute betweenvisibility regimes in video clips byfather Fábio de Melo
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.47062Keywords:
pop culture, religion, video clip, performance.Abstract
This article aimed to analyze the media practices of Catholic agents, particularly priests, in their articulation with the logic and formats of pop culture, with the research question of analyzing whether, in this relationship, significant transformations are produced in the imagery, aesthetic, discursive and performative conventions that historically organize the presence of Catholicism in culture. To this end, two music videos by Father Fábio de Melo, Proteção (2017) and PerfeitaContradição (2015), were taken as objects of analysis. Methodologically, this investigation used the residual, dominant and emerging categories of Williams' culturalist approach (1979) to analyze how the permanence and transformations in the media conventions of Catholicism around this phenomenon and the classifications of the visible as idol or icons based on the assumptions of Mondzain (2015). As a result, it was possible to verify that the appropriation of resources, logic and grammar of pop culture to organize media interaction and develop expressive products in Fábio de Melo signals the existence of a tension between the experiences available in traditional religious culture and the gaps opened on the horizon by new ways of participating in culture.
Downloads
References
CUNHA, Magali. Elucidações contemporâneas nos estudos brasileiros em mídia e religião: a perspectiva das mediações culturais e comunicacionais. In: BELLOTTI, Karina; CUNHA, Magali (org.). Mídia, Religião e Cultura: percepções e tendências em perspectiva global. Curitiba: Editora Prismas, 2016. p. 43-61
FLÓRIDO CÉSAR, M. A ambivalência da imagem. Revista Poiésis, [s. l.], n. 13, p. 31-44, ago. 2009.
GLEISER, Fábio. O Diálogo inter-religioso como caminho aberto à paz e à solidariedade na perspectiva dos pontificados de João Paulo II e Francisco. 2020. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) – PUC-Goiânia, Goiás, 2020.
GOMES, I; MANNA, N. Outros tempos possíveis: Disputas de valores e convenções do jornalismo em Tempos Fantásticos. Contracampo, PPGCOM, UFF, Niterói, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.19457
GROYS, Boris. Arte e poder. Tradução de Virginia Starling. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2015
GUTMANN, Juliana Freire. Audiovisual em rede: derivas conceituais: Belo Horizonte, MG: Fafich:Selo PPGCOM/UFMG, 2021. (Ensaios, v.1).
HALL, Stuart. Notes on deconstructing "the popular". In: DUNCOMBE, Stephen (org.). Cultural resistance reader. London: Verso, 2002. p. 185-192.
JANOTTI JR., Jeder; ALCÂNTARA, João André. O videoclipe na era pós-televisiva. Questões de gênero e categorias musicais nas obras de Daniel Peixoto e Johnny Hooker. Curitiba: Appris, 2018.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
LLOSA, Mario Vargas. A civilização do espetáculo: uma radiografia de nosso tempo e da nossa cultura. 1.ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.
MARTINO, Luís M. Articulações entre religião e cultura pop em cinco portais voltados para o público “nerd” e “geek” religioso. Contemporanea: comunicação e cultura, [s. l.], v.19, n.1, jan./abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i1.35789
MEYER, Birgit. Como as coisas importam: uma abordagem material da religião – textos de Birgit Meyer. Organização de Emerson Giumbelli, João Rickli e Rodrigo Toniol. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2019.
MONDZAIN, Marie-José. A Imagem Pode Matar? Lisboa: Nova Vega. 2009.
MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2013.
SÁ, Simone Pereira de. Cultura digital, videoclipes e a consolidação da Rede de Música Brasileira Pop Periférica. Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 21, n. 2, p. 21–32, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2019.212.03
REBLIN, Iuri. Método cartográfico-crítico para análise de artefatos da cultura pop a partir da área de ciências da religião e teologia. REVER, São Paulo, v. 20 n. 3, p. 11-26, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1677-1222.2020vol20i3a2
SOARES, Tiago. A construção imagética dos videoclipes: canção, gêneros e performance na análise de audiovisuais da cultura midiática. 2009. 303 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores S.A.,1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista FAMECOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.