Dispute betweenvisibility regimes in video clips byfather Fábio de Melo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.47062

Keywords:

pop culture, religion, video clip, performance.

Abstract

This article aimed to analyze the media practices of Catholic agents, particularly priests, in their articulation with the logic and formats of pop culture, with the research question of analyzing whether, in this relationship, significant transformations are produced in the imagery, aesthetic, discursive and performative conventions that historically organize the presence of Catholicism in culture. To this end, two music videos by Father Fábio de Melo, Proteção (2017) and PerfeitaContradição (2015), were taken as objects of analysis. Methodologically, this investigation used the residual, dominant and emerging categories of Williams' culturalist approach (1979) to analyze how the permanence and transformations in the media conventions of Catholicism around this phenomenon and the classifications of the visible as idol or icons based on the assumptions of Mondzain (2015). As a result, it was possible to verify that the appropriation of resources, logic and grammar of pop culture to organize media interaction and develop expressive products in Fábio de Melo signals the existence of a tension between the experiences available in traditional religious culture and the gaps opened on the horizon by new ways of participating in culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caio Barbosa, Freelance researcher, Salvador, BA, Brazil.

PhD and Master in Communication and Contemporary Culture from the Federal University of Bahia (UFBA), in Salvador, BA, Brazil. Doctoral internship at the Laboratory of History of Thought Systems of IDEA Advanced Studies Program of PPGCOM UFRJ. Independent researcher in Salvador, BA, Brazil.

References

CUNHA, Magali. Elucidações contemporâneas nos estudos brasileiros em mídia e religião: a perspectiva das mediações culturais e comunicacionais. In: BELLOTTI, Karina; CUNHA, Magali (org.). Mídia, Religião e Cultura: percepções e tendências em perspectiva global. Curitiba: Editora Prismas, 2016. p. 43-61

FLÓRIDO CÉSAR, M. A ambivalência da imagem. Revista Poiésis, [s. l.], n. 13, p. 31-44, ago. 2009.

GLEISER, Fábio. O Diálogo inter-religioso como caminho aberto à paz e à solidariedade na perspectiva dos pontificados de João Paulo II e Francisco. 2020. Tese (Doutorado em Ciências da Religião) – PUC-Goiânia, Goiás, 2020.

GOMES, I; MANNA, N. Outros tempos possíveis: Disputas de valores e convenções do jornalismo em Tempos Fantásticos. Contracampo, PPGCOM, UFF, Niterói, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/contracampo.v0i0.19457

GROYS, Boris. Arte e poder. Tradução de Virginia Starling. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2015

GUTMANN, Juliana Freire. Audiovisual em rede: derivas conceituais: Belo Horizonte, MG: Fafich:Selo PPGCOM/UFMG, 2021. (Ensaios, v.1).

HALL, Stuart. Notes on deconstructing "the popular". In: DUNCOMBE, Stephen (org.). Cultural resistance reader. London: Verso, 2002. p. 185-192.

JANOTTI JR., Jeder; ALCÂNTARA, João André. O videoclipe na era pós-televisiva. Questões de gênero e categorias musicais nas obras de Daniel Peixoto e Johnny Hooker. Curitiba: Appris, 2018.

LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LLOSA, Mario Vargas. A civilização do espetáculo: uma radiografia de nosso tempo e da nossa cultura. 1.ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013.

MARTINO, Luís M. Articulações entre religião e cultura pop em cinco portais voltados para o público “nerd” e “geek” religioso. Contemporanea: comunicação e cultura, [s. l.], v.19, n.1, jan./abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.9771/contemporanea.v19i1.35789

MEYER, Birgit. Como as coisas importam: uma abordagem material da religião – textos de Birgit Meyer. Organização de Emerson Giumbelli, João Rickli e Rodrigo Toniol. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2019.

MONDZAIN, Marie-José. A Imagem Pode Matar? Lisboa: Nova Vega. 2009.

MONDZAIN, Marie-José. Imagem, ícone, economia: as fontes bizantinas do imaginário contemporâneo. Rio de Janeiro: Contraponto: Museu de Arte do Rio, 2013.

SÁ, Simone Pereira de. Cultura digital, videoclipes e a consolidação da Rede de Música Brasileira Pop Periférica. Fronteiras – estudos midiáticos, São Leopoldo, v. 21, n. 2, p. 21–32, maio/ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.4013/fem.2019.212.03

REBLIN, Iuri. Método cartográfico-crítico para análise de artefatos da cultura pop a partir da área de ciências da religião e teologia. REVER, São Paulo, v. 20 n. 3, p. 11-26, set./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1677-1222.2020vol20i3a2

SOARES, Tiago. A construção imagética dos videoclipes: canção, gêneros e performance na análise de audiovisuais da cultura midiática. 2009. 303 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura Contemporâneas) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2009.

WILLIAMS, Raymond. Marxismo e Literatura. Rio de Janeiro: Zahar Editores S.A.,1979.

Published

2025-05-20

How to Cite

Barbosa, C. (2025). Dispute betweenvisibility regimes in video clips byfather Fábio de Melo. Revista FAMECOS, 32(1), e47062. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2025.1.47062

Issue

Section

Creative Industry