Comparative Study of Contexts of Play in the Host Institution for Children

Authors

  • Luísa Sousa Monteiro Oliveira Universidade Federal do Pará
  • Daniela Castro dos Reis Universidade Federal do Pará
  • Celina Maria Colino Magalhães Universidade Federal do Pará
  • Janari da Silva Pedroso Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.3.17978

Keywords:

Play, Institutionalization, Childhood Development.

Abstract

The objective of this study was to describe and compare the play contexts: structured context (SC) and semistructured context (SSC) in a host institution childish. The participants were 10 children from five to six years old, with the host time ranging from one to 12 months. The observational sessions were held in the SC (toy library) and SSC (shed, playground and pool). 117 records of five minutes were recorded, amounting to 585 minutes of observation. The results showed the symbolic play category was the most frequent (43,25%), followed by the physical contingency (35,04%) and the exploratory play (8,38%). The children’s choices varied depending on the context. The gender stereotyping was observed in the choice of subjects for play. The study elucidates for offering differentiated contexts of play availability of recreational resources and sensitive to the many demands of children, that the host institutions childish are configured as comprehensive development contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luísa Sousa Monteiro Oliveira, Universidade Federal do Pará

Mestre em Psicologia (Teoria e Pesquisa do Comportamento) pela Universidade Federal do Pará, Brasil (2014). Membro do Laboratório de Ecologia do Desenvolvimento, UFPA. Terapeuta Ocupacional pela Universidade do Estado do Pará, 2011. Desenvolve estudos e pesquisas sobre o desenvolvimento humano, atualmente com foco em crianças em situação de vulnerabilidade social, brincadeiras e brinquedoteca.

Daniela Castro dos Reis, Universidade Federal do Pará

Graduada em Psicologia pela Universidade da Amazônia (2002), com especialização em Gestão das organizações, mestrado em Psicologia (Teoria e Pesquisa do Comportamento) pela Universidade Federal do Pará (2007) e doutorado em Psicologia (Teoria e Pesquisa do Comportamento) em andamento pela Universidade Federal do Pará. Executou o Projeto Rede Vitória Régia-UNICEF,FIDESA-Fundação Instituto para o Desenvolvimento da Amazônia, com a temática garantias de direitos da criança e do Adolescente no Estado do Pará. Tem experiência como professora de Pós-graduação na Faculdade Montenegro e atuação na Assistência Social pela Prefeitura Municipal de Ananindeua, na área da Proteção Social Básica-CRAS-Bolsa Família e Assessora Técnica da Proteção Social Especial de Média e Alta Complexidade e com o Sistema de Garantia de Direito. Experiência na área de Psicologia nos seguintes temas: criança, adolescente, desenvolvimento e ribeirinho

Celina Maria Colino Magalhães, Universidade Federal do Pará

Psicóloga. Doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo em 1995. Atualmente é Professora Associada IV da Universidade Federal do Pará , coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento. e Vice coordenadora do Grupo de Trabalho Brinquedo, aprendizagem e saúde na ANPEPP. Ministra disciplinas na Faculdade de Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Teoria e Pesquisa do Comportamento. Atua na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia do Desenvolvimento Humano.

Janari da Silva Pedroso, Universidade Federal do Pará

Psicólogo. Doutor em Ciências: Desenvolvimento Socioambiental pela Universidade Federal do Pará/Núcleo de Altos Estudos da Amazônia. Pós-Doutorado em Psicologia, na Universidade Católica de Brasília. Especialista em Rorschach. Professor Associado I da Universidade Federal do Pará, na Faculdade de Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Coordenador o "Laboratório de Pesquisa: Desenvolvimento e Saúde" - LADS. Membro da ANPEPP no Grupo Trabalho: “Família, Processos de Desenvolvimento e Promoção da Saúde”. Bolsista CAPES. Pesquisador CNPq.

References

Altmann, J. (1974). Observational study of behavior sampling methods. Behavior, 49, 227-267. http://dx.doi.org/10.1163/156853974X00534

Bjorklund, D. F. & Pellegrini, A. D. (2000). Child Development and Evolutionary Psychology. Child Development, 71(6), 1687-1708. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00258

Bjorklund, D. F. & Pellegrini, A. D. (2002). The origins of human nature: Evolutionary developmental psychology. Washington, D.C.: American Psychological Association. http://dx.doi.org/10.1037/10425-000

Brasil (1990). Estatuto da criança e do adolescente. Diário Oficial da União. Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Brasília, DF.

Bronfenbrenner, U. (1996). A ecologia do desenvolvimento humano: Experiências naturais e planejadas. Tradução de M. A. Verosese. Porto Alegre. Artes Médicas. (Trabalho original publicado em 1979).

Bronfenbrenner, U. (2011). Biologia do desenvolvimento humano: tornando os seres humanos mais humanos. Porto Alegre: Artes Médicas.

Cotrim, G. S. & Bichara, I. D. (2013). O brincar no ambiente urbano: limites e possibilidades em ruas e parquinhos de uma metrópole. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(2), 388-395. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000200019

Cordazzo, S. T. D. & Vieira, M. L. (2008). Caracterização de brincadeiras de crianças em idade escolar. Psicologia: Reflexão e Crítica, 21(3), 365- 373. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722008000300004

Cavalcante, L. I. C., Silva, S. S. C. da, & Magalhães, C. M. C. (2010). Institucionalização e reinserção familiar de crianças e adolescentes. Revista Mal Estar e Subjetividade, 10(4), 1147-1172.

Daunhauer, L. A., Coster, W. J., Tickle-Degnen, L., & Cermak, S. A. (2010). Play and Cognition Among Young Children Reared in an Institution. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 30(2), 83-97. http://dx.doi.org/10.3109/01942630903543682

Geary, D. C. & Bjorklund, D. F. (2000). Evolutionary developmental psychology. Child Development, 71, 57-65. http://dx.doi.org/10.1111/1467-8624.00118

Giacomello, K. J. & Melo, L. de L. (2011). Do faz de conta à realidade: compreendendo o brincar de crianças institucionalizadas vítimas de violência por meio do brinquedo terapêutico. Ciência & Saúde Coletiva, 16 (Suppl. 1), 1571-1580. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000700093

Legendre, A. & Fontaine, A. M. (1991). The effects of visual boundaries in two-year-olds’ playrooms. Children’s Environments Quarterly, 8, 2-16.

Luz, G. M. da & Kuhnen, A. (2013). O uso dos espaços urbanos pelas crianças: explorando o comportamento do brincar em praças públicas. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26(3), 552-560. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722013000300015

Marques, R. L. & Bichara, I. D. (2011). Em cada lugar um brincar: reflexão evolucionista sobre universalidade e diversidade. Estudos de Psicologia, 28(3), 381-388. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2011000300010

Matsukura, T. S., Fernandes, A. D. S. A., & Cid, M. F. B. (2012). Fatores de risco e proteção à saúde mental infantil: o contexto familiar. Revista Terapia Ocupacional Universidade de São Paulo, 23(2), 122-129. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v23i2p122-129

Meneghini, R. & Campos-de-Carvalho, M. (2003). Arranjo espacial na creche: espaços para interagir, brincar isoladamente, dirigir-se socialmente e observar o outro. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(2), 367-378. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722003000200017

Moraes, M. S. & Otta, E. (2003). Entre a serra e o mar. In A. M. A. Carvalho, C. M. C. Magalhães, F. A. R. Pontes & I. D. Bichara (Eds.). Brincadeira e cultura: viajando pelo Brasil que brinca (pp. 127-156). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Parker, S. T. (1984). Playing for keeps: An evolutionary perspective on human games. In P. K. Smith (Ed.). Play in animals and humans (pp. 271-293). Oxford, UK: Basil Blackwell.

Smith, P. K. & Pellegrini, A. (2008). Learning through play. In R. E. Tremblay, M. Boivin & R. D. E. V. Peters (Eds.). Encyclopedia on Early Childhood Development [online]. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development and Strategic Knowledge Cluster on Early Child Development.

Pellegrini, A. D. & Smith, P. K. (1998). Physical activity play: The nature and function of a neglected aspect of play. Child Development, 69, 577 598. http://dx.doi.org/10.2307/1132187

Piaget, J. (1971). Seis estudos de Psicologia. Rio de Janeiro: Forense.

Queiroz, N. L. N., Maciel, D. A., & Branco, A. U. (2006). Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sociocultural construtivista. Paidéia, 16(34), 169-179. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200005

Rosa, F. V., Kravchychyn, H., & Vieira, M. L. (2010). Brinquedoteca: a Valorização do Lúdico no Cotidiano Infantil da Pré-Escola. Barbarói, 33(2), 08-27.

Santos, A. K. & Dias, A. M. (2010). Comportamentos lúdicos entre crianças do nordeste do Brasil: categorização de brincadeiras. Psicologia Teoria e Pesquisa, 26(4), 585-594. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722010000400002

Seixas, A. A. C., Becker, B., & Bichara, I. D. (2012). Reprodução interpretativa e cultura de pares nos grupos de brincadeira da Ilha dos Frades/BA. Psico [online], PUCRS, 43(4), 541-551.

Siqueira, A. C. & Dell’Aglio, D. D. (2010). Crianças e adolescentes institucionalizados: desempenho escolar, satisfação de vida e rede de apoio social. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(3), 407-415. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722010000300003

Teixeira, S. R. S. & Alves, J. M. (2008). O contexto das brincadeiras das crianças ribeirinhas da Ilha do Combu. Psicologia: Reflexão e Crítica, 21(3), 374-382. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722008000300005

Vianna, C. & Finco, D. (2009). Meninas e meninos na Educação Infantil: uma questão de gênero e poder. Cadernos Pagu, (33), 265-283. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-83332009000200010

Vygotsky, L. S. (1998). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.

Wanderlind, F., Martins, G. Dal. F., Hansen, J., Macarini, S. M., & Vieira, M. L. (2006). Diferenças de gênero no brincar de crianças pré-escolares e escolares na brinquedoteca. Paidéia (Ribeirão Preto), 16(34), 263-273. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200014

Published

2015-08-25

How to Cite

Oliveira, L. S. M., Reis, D. C. dos, Magalhães, C. M. C., & Pedroso, J. da S. (2015). Comparative Study of Contexts of Play in the Host Institution for Children. Psico, 46(3), 311–320. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.3.17978

Issue

Section

Articles