The play as a promoter of the ability of intentional child communication: a systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.2.32844

Keywords:

play, communication, intentionality

Abstract

This study presents a systematic review of research that addresses the joint play activity in mother-infant interactions as a facilitator of the intentional child communication ability. This review followed the methodological recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyze / PRISMA and has been searched in the Web of Science, Pubmed, Pepsic, Scielo, Indexpsi, PsycInfo and Lilacs databases and also in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The descriptors used were “mother”, “baby”, “communication”, “intentionality” and “play”. The analysis allowed to include 10 articles and a doctoral thesis that were published between 2008 and 2018. The research allowed to identify the need to broaden the studies on the subject with research investigating interactive styles of infants with adults in different social groups, contexts other than learning, and types of play that can foster the development of intentional communication skills.

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Author Biographies

Ana Cristina Ramos Costa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Mestra em Psicologia Social pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Vanessa Porto Alexandrino,  Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Jéssica Andrade de Albuquerque, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba UFPB, João Pessoa, PB.

Fabíola de Sousa Braz Aquino, Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, PB.

Doutora em Psicologia Social pelo Programa de Pós-graduação em Psicologia Social da Universidade Federal da Paraíba (UFPB, João Pessoa, PB, Brasil), docente do Departamento de Psicologia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e do Programa de Pós-graduação em Psicologia Social (UFPB) em João Pessoa, PB.

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Published

2020-02-12

How to Cite

Costa, A. C. R., Alexandrino, V. P., Albuquerque, J. A. de, & Braz Aquino, F. de S. (2020). The play as a promoter of the ability of intentional child communication: a systematic review. Psico, 51(2), e32844. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.2.32844

Issue

Section

Revisão Sistemática