The play as a promoter of the ability of intentional child communication: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-8623.2020.2.32844Keywords:
play, communication, intentionalityAbstract
This study presents a systematic review of research that addresses the joint play activity in mother-infant interactions as a facilitator of the intentional child communication ability. This review followed the methodological recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyze / PRISMA and has been searched in the Web of Science, Pubmed, Pepsic, Scielo, Indexpsi, PsycInfo and Lilacs databases and also in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The descriptors used were “mother”, “baby”, “communication”, “intentionality” and “play”. The analysis allowed to include 10 articles and a doctoral thesis that were published between 2008 and 2018. The research allowed to identify the need to broaden the studies on the subject with research investigating interactive styles of infants with adults in different social groups, contexts other than learning, and types of play that can foster the development of intentional communication skills.
Downloads
References
Almeida, C. P. B., & Goulart, B. N. G. (2017). Como minimizar vieses em revisões sistemáticas de estudos observacionais. Revista CEFAC, 19(4), 551-555. https://dx.doi.org /10.1590/1982-021620171941117.
Aquino, F.S.B., & Salomão, N. M. R. (2011a). Habilidades sociocomunicativas de bebês no primeiro ano de vida: um estudo longitudinal. Paidéia, 21(50), 335-344. (DOI INEXISTENTE).
Aquino, F. S. B., & Salomão, N. M. R. (2011b). Intencionalidade comunicativa e atenção conjunta: uma análise em contextos interativos mãe-bebê. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(1), 107-115. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000100013.
Bourdais, C., Danis, A., Bacle, C., Santolini, A., & Tijous, C. (2013). Do 10- and 13-month-old infants provide informative gestures for their mothers in a hiding game? Infant Behavior & Development, 36, 94– 101. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2012.11.006.
Camargo, J. F., Salomão, N. M. R., Aquino, F. S., & Nunes, L. L. (2015). Os gestos na comunicação mãe-bebê: um estudo longitudinal. Estudos e pesquisas em psicologia, 15 (2), 652-670. (DOI INEXISTENTE).
Chang, L., de Barbaro, K., & Deák, G. O. (2016). How do infants’ actions affect when parents name objects? Developmental Neuropsychology, 41, 342–361. https://doi.org /10.1080 /87565641.2016.1274313.
Cypel, S. (org) (2011) Fundamentos do desenvolvimento infantil: da gestação aos 3 anos. São Paulo: Fundação Maria Cecília Souto.
Dessen, M.A. (1995). Tecnologia de vídeo: registro de interações sociais e cálculos de fidedignidade em estudos observacionais. Psicologia: Teoria e Pesquisa, (11) 3, 223-227. (DOI INEXISTENTE).
Fawcett C., Liszkowski U. (2012). Observation and initiation of joint action in infants. Child Dev. 83 (1), 434–441. DOI: 10.1111/j.1467-8624.2011.01717.x
Fuertes, M., Castro, S., Alves, M.J., Faria, A., Osório, B., & Sousa, O. (2017). Interação e linguagem dirigida a crianças de quinze meses. Psicologia USP, 28(3), 346-357. http://dx.doi.org/10.1590/0103-656420160154.
Fuertes, M., Faria, A., Soares, H., & Oliveira-Costa, A. (2010). Momentos de interação em que as emoções se apre(e)ndem: estudo exploratório sobre a prestação materna e infantil em jogo livre. Psicologia USP, 21(4), 833-857. (DOI INEXISTENTE).
Hall, S., Rumney, L., Holler, J., Kidd, E. (2013). Associations among play, gesture and early spoken language acquisition. First Language, 33(3) 294–312. https://doi.org/10.1177/0142723713487618.
Hamann K, Warneken F, Tomasello M. (2012). Children's developing commitments to joint goals. Rev. Child Dev. 83(1). 137-45. DOI:10.1111/j.1467-8624.2011.01695.x
Kuchirko, Y., Tafuro, L. & LeMonda, C.S.T. (2017). Becoming a Communicative Partner: Infant Contingent Responsiveness to Maternal Language and Gestures. Infancy, 1–19. DOI: 10.1111/infa.12222.
Lopes. A. C. & Costa, H. H. C. (2012). A produção bibliográfica em coautoria na área de educação. Revista Brasileira de Educação, 17 (51). 717-152. http://dx.doi.org /10.1590 /S1413-24782012000300013.
Mendes, D. M.L.F. & Seidl-de-Moura, M. L. (2004). Desenvolvimento da brincadeira e linguagem em bebês de 20 meses. Rev. Psicologia Teoria e Pesquisa. Set-Dez, 20(3), pp. 215-222. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-37722004000300002.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, D.G. & The Prisma Group (2015). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement. Epidemiol. Serv. Saúde, 24(2), 335-342 DOI: 10.5123/S1679-49742015000200017
Nogueira, S. E. (2009). A gênese da comunicação gestual e o desenvolvimento cognitivo: um estudo longitudinal. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Psicologia Social. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.
Papaeliou, C. F. & Trevarthen, C. (2006). Prelinguistic pitch patterns expressing ‘communication’ and ‘apprehension’. Journal of Child Language, 33, 163-178. DOI: 10.1017/S0305000905007300
Queiroz, N. L. N., Maciel, D. A. & Branco, A. U. (2006). Brincadeira e desenvolvimento infantil: um olhar sociocultural construtivista. Rev. Paidéia 16(34), 169-179. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2006000200005.
Rivero, M. (2003). Los inícios de la comunicación: la intencionalidad comunicativa y el significado como procesos graduales. Anuário de Psicologia, 34(3), 337-356. (DOI INEXISTENTE).
Rochat, P. (2007). Intentional action arises from early reciprocal exchanges. Acta Psychologica, 124, 8-25. http://dx.doi.org/10.1016/j.actpsy.2006.09.004
Sarriá, E. (1991). Observacion de la comunicacion intencional preverbal: um sistema de codificacion basado em el concepto de categoria natural. Psicotema, 3(2), 359-380. (DOI INEXISTENTE).
Smirnova, E. O. & Riabkova, i. A. (2016). Psychological Features of the Narrative-Based Play of Preschoolers Today. Journal of Russian & East European Psychology, 53(2), pp. 40–55. https://doi.org/10.1080/10610405.2016.1230993
Striano, T. & Vaish, A. (2006). Seven-to-9-month-old infants use facial expression to interpret others’ actions. British Journal of Developmental Psychology, 24, 753-760. DOI: 10.1348/026151005X70319
Teodoro, W. L. G. (2013) O desenvolvimento infantil de 0 a 6 a vida pré-escolar. Uberlândia, 114p
Tomasello, M. (2003). Origens culturais da aquisição do conhecimento humano. (C. Berliner, Tad.). São Paulo: Martins Fontes. (Coleção Tópicos)
Tomasello, M. & Carpenter, M. (2007). Shared intentionality. Development Science, 10(1), 121-125. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2007.00573.x
Vigotsky, L. S. (2004). Teoria e método em Psicologia. São Paulo-SP: Ed. Martins Fontes, 3º ed.
Villachan-Lyra, P., Queiroz, E, F. F. Moura, R. B. & Gil, M. (2017). Entendendo o desenvolvimento infantil: contribuições das neurociências e o papel das relações afetivas para pais e educadores. Recife: Editorial Artêra. 50 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Psico implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Psico as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.