Children with ADHD and teachers

Resources and difficulties

Authors

  • Anaísa Leal Barbosa Abrahão Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, (FFCLRP), Ribeirão Preto, SP, Brasil; Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS), Franca, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-2548-1846
  • Luciana Carla dos Santos Elias Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, (FFCLRP), Ribeirão Preto, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0787-9041

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.39098

Keywords:

attention deficit hyperactivity disorder, children, teachers, school

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a risk in child development, impacting interpersonal relationships and academic performance. The present study aimed to characterize resources and difficulties reported by teachers and children with ADHD in the school context. Participants were 43 students (M=9.6 years) and 36 teachers (M=43 years) of public education in a city in the interior of São Paulo. The instruments used were interviews (children) and questionnaires (teachers). Thematic analysis was performed using the Iramuteq software. The results showed difficulties: in the children regarding the negative self-concept, academic losses and exclusion by peers, and, in the teachers, regarding the lack of knowledge about ADHD and the absence of differentiated pedagogical strategies. Regarding resources, family support in academic matters was highlighted by children and teachers. The findings contribute to the discussion of educational policies, such as continuing education for teachers and multidisciplinary interventions. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anaísa Leal Barbosa Abrahão, Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, (FFCLRP), Ribeirão Preto, SP, Brasil; Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS), Franca, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, USP (FFCLRP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil; vinculada à Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (Unesp), Faculdade de Ciências Humanas e Sociais (FCHS), em Franca, SP, Brasil.

Luciana Carla dos Santos Elias, Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, (FFCLRP), Ribeirão Preto, SP, Brasil.

Doutora em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP), Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto, (FFCLRP), em Ribeirão Preto, SP, Brasil.

References

Abrahão, A. L. B., Elias, L. C. S., Zerbini, T., & D’Avila, K. M. G. (2020). Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade, Inclusão Educacional e Treinamento, Desenvolvimento e Educação de Pessoas: Uma Revisão Integrativa. Revista Psicologia: organizações e trabalho, 20(2), 1025-1032. https://doi.org/10.17652/rpot/2020.2.18885

Abrahão, A. L. B., & Elias, L. C. S. (2021). Estudantes com TDAH: habilidades sociais, problemas de comportamento, desempenho acadêmico e recursos familiares. Psico-USF, 26, 545-557. https://doi.org/10.1590/1413-82712021260312

American Psychiatric Association. (2014). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5. ed.). American Psychiatric Association.

Barkley, R. A. (2002). Transtorno de déficit de atenção/ hiperatividade (TDAH): guia completo e autorizado para os pais, professores e profissionais da saúde (L. S. Roizman, Trad.). Artmed.

Bhide, S., Sciberras, E., Anderson, V., Hazell, P., & Nicholson, J. M. (2017). Association between parenting style and social outcomes in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder: An 18-month longitudinal study. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 38(6), 369-377. https://doi.org/10.1177/1087054716661420

Bolsoni-Silva, A. T., & Loureiro, S. R. (2019). Práticas parentais: Conjugalidade, depressão materna, comportamento das crianças e variáveis demográficas. Psico-USF, 24(1), 69-83. https://doi.org/10.1590/1413-82712019240106

Braun, V., & Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEESP. http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf

Brzozowski, F. S., & Caponi, S. (2013). Medicalização dos Desvios de Comportamento na Infância: Aspectos Positivos e Negativos. Psicologia: ciência e profissão, 33(1), 208-221.

Cia, F., & Barham, E. J. (2008). Estabelecendo relação entre autoconceito e desempenho acadêmico de crianças escolares. Psico, 39(1). Recuperado de https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/1526

Cruz, B. de A., Lemos, F. C. S. Piani, P. P. F., & Brigagão, J. I. M. (2016). Uma crítica à produção do TDAH e a administração de drogas para crianças. Estudos de Psicologia (Natal), 21(3), 282-292. https://doi.org/10.5935/1678-4669.20160027

Gaião, A. de A., & Barbosa, G. A. (1998). Estudo epidemiológico dos transtornos hipercinéticos-Normas diagnósticas e validação do Questionário de Conners para Pais e Professores. Infanto-Revista Neuropsiquiátrica da infância e adolescência, 6(1), 21-31. http://www.psiquiatriainfantil.com.br/revista/edicoes/Ed_06_1/in_15_07.pdf

Ghosh, A., Ray, A., & Basu, A. (2017). Oppositional defiant disorder: current insight. Psychology research and behavior management, 10, 353–367. https://doi.org/10.2147/PRBM.S120582

Gwerman, J. R., Moore, D. A., Cooper, P., Russell, A. R., Richardson M., Morwenna R., Thompson-Coon, J., Stein, K., Ford, T. J., & Garside, R. (2016). A systematic review and synthesis of qualitative research: The influence of school context on symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. Emot Beha Difficulties, 21, 83-100. https://doi.org/10.1080/13632752.2015.1120055

Kofler, M. J., Sarver, D. E., Harmon, S. L., Moltisanti, A., Aduen, P. A., Soto, E. F., & Ferretti, N. (2018). Working memory and organizational skills problems in ADHD. J Child Psychol Psychiatry, 59(1), 57-67. https://doi.org/10.1111/jcpp.12773

Leme, V. B. R., Del Prette, Z. A. P., Koller, S. H., & Del Prette, A. (2015). Habilidades sociais e o modelo bioecológico do desenvolvimento humano: análise e perspectiva. Psicologia & Sociedade, 1-13. https://doi.org/10.1590/1807-03102015aop001

Marturano, E. M., & Gardinal, E. C. (2008). Um estudo prospectivo sobre o estresse cotidiano na 1ª série. Aletheia, (27), 81-97. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-03942008000100007&lng=pt&tlng=pt

Masten, L., & Coastworth, J. D. (1998). The development of competence in favorable and unfavorable enviroments. Lessons From Research on Succesful Children. American Psychologist, 53, 205-220. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.205

Moreno, J.; & Valderrama, V. (2015). Aprendizaje Basado en Juegos Digitales en Niños con TDAH: un Estudio de Caso en la Enseñanza de Estadística para Estudiantes de Cuarto Grado en Colombia. Revista Brasileira de Educação Especial, 21(1), 143-158.

Moysés, M. A., & Collares, C. A. L. (2013). Controle e medicalização da infância. Desidades, 1(1), 11-21. https://revistas.ufrj.br/index.php/desidades/article/view/2456

Oliveira, C. T., Hauck-Filho, N., & Dias, A. C. G. (2016). College adjustment as a mediator between attention deficit/hyperactivity disorder symptoms and work self-efficacy. Paidéia (Ribeirão Preto), 26(65), 283-289. https://doi.org/10.1590/1982-43272665201607

Oliveira, D. B., Ragazzo, A. C. S. M., Barreto, N. M. P. V., Oliveira, I. R. (2016). Prevalência do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) em uma escola pública da cidade de Salvador, BA. Revista de Ciências Médicas e Biológicas, 15(3), 354-358. https://doi.org/10.9771/cmbio.v15i3.18215

Opic, S., & Kudek, M. J. (2011). Handling students with ADHD syndrome in regular elementary schools. Napredak, 152(1), 75-92. https://hrcak.srce.hr/82753/ 37.018.2-056.14/376.1-056.49/159.952.6-053.5.

Pelham, W. E., Fabiano, G. A., Waxmonsky, J. G., Greiner, A. R., Gnagy, E. M., Coxe, S., Verley, J., Bhatia, I., Hart, K., Karch, K., Konijnendijk, E., Tresco, K., Nahum-Shani, I., & Murphy, S. A. (2016). Treatment sequencing for childhood ADHD: A multiple-randomization study of adaptive medication and behavioral interventions. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 45(4), 396-415. https://doi.org/10.1080/15374416.2015.1105138

Polanczyk, G. V., Willcutt, E. G., Salum, G. A., Kieling, C., & Rohde, L. A (2014). Estimativas de prevalência de TDAH ao longo de três décadas: uma revisão sistemática atualizada e análise de meta-regressão. Jornal internacional de epidemiologia, 43(2), 434-442. https://doi.org/10.1093/ije/dyt261

Polanczyk, G. V., Salum, G. A., Sugaya, L. S., Caye, A., & Rohde, L. A. (2015). Annual Research Review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(3), 345-365. https://doi.org/10.1111/jcpp.12381.

Ray, A. R., Evans, S. W., & Langberg, J. M. (2017). Factors associated with healthy and impaired social functioning in young adolescents with ADHD. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(5), 883-897. https://doi.org/10.1007/s10802-016-0217-x

Ribeiro, A. F., Marini, R. L. F., Cantiere, C. N., Teixeira, M. C. T. V., Rocha, M. M., Schwartzman, J. S., & Carreiro, L. R. R. (2017). Contribuição de múltiplos informantes para avaliação comportamental de adolescentes com queixas de desatenção e hiperatividade. Psico, 48(4), 295-305. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2017.4.25859

Rosello, M. B., Berenguer, F. C., Baixauli, F. I., & Miranda, C. A. (2016). Integrating model of the social adaptation of children with attention deficit hyperactivity disorder. Rev Neurol, 62(1), 85-91. https://doi.org/10.33588/rn.62S01.2015535

Sherman, J., Rasmussen, C., & Baydala, L. (2008). The impact of teacher factors on achievement and behavioural outcomes of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A Review of the Literature. Educational Research, 50(4), 347-360. https://doi.org/10.1080/00131880802499803

Rutter, M., & Sroufe, L. A. (2000). Developmental psychopathology: concepts and challenges. Dev Psychopatol,12(3), 265-296. https://doi: 10.1017/s0954579400003023

Salviati, M. E. (2017). Manual do Aplicativo Iramuteq (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3). Planaltina. http://iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-elisabeth-salviati.

Silva, S. P. da., Santos, C. P., & Oliveira, F. P. de. (2015). Os significados do TDAH em discursos de docentes dos anos iniciais. Pro-Posições, 26(2), 205-221. https://doi.org/10.1590/0103-7307201507708

Storebø, O. J., Elmose, A. M., Skoog, M., et al. (2019). Social skills training for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children aged 5 to 18 years. Cochrane Database Syst Ver, 6(6), CD008223. https://doi.org/10.1002/14651858.CD008223.pub3

Published

2022-10-21

How to Cite

Abrahão, A. L. B., & Elias, L. C. dos S. (2022). Children with ADHD and teachers: Resources and difficulties. Psico, 53(1), e39098. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2022.1.39098