Album covers of Continental label in the 70’s: popular music and visual experimentalism
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.2.14287Keywords:
Album Cover, Brazilian Popular Music, Experimentalism, Continental Label.Abstract
In this article, I propose to discuss some innovations in album covers from a set of experimental artists of Brazilian popular music (MPB) in the 1970s, released by Continental label, based in São Paulo. Those album covers, whose design tried to translate to the visual field the aesthetic projects of composers and musicians, were inspired by the counterculture, in attempt to create new forms of expression during the military dictatorship. Four artist’s albums will be analyzed: Walter Franco, Tom Zé, Secos & Molhados, and Novos Baianos. The album cover will be thought not only as a commercial package, but as an element of aesthetic, taste and consumption mediation within the media field of song as well.
Downloads
References
ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2000.
CASTRO, Ruy. O homem que inventou a capa do disco. O Estado de S. Paulo. São Paulo, 06 dez. 2003, Caderno 2, p. D-14.
DONDIS, Donis A. Sintaxe da linguagem visual. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
DUARTE, Rogério. Rogério Duarte se textifica. In: COHN, Sergio (org). Rogério Duarte. Rio de Janeiro: Azougue, p. 92-107, 2009.
FRITH, Simon. The industrialization of popular music. In: LULL, James. (ed.). Popular music and communication. 2. ed. Newbury Park: Sage, p. 49-74, 1992.
IDART. Disco em São Paulo. Damiano Cozzela (coord.). São Paulo: Secretaria Municipal de Cultura/Centro de Pesquisa de Arte Brasileira, 1980.
INGLIS, Ian. Nothing you can see that isn’t shown: the album covers of the Beatles. Popular Music, Cambridge, v. 20, n. 1, pp. 83-97, 2001.
JONES, Steve; SORGER, Martin. Covering music: a brief history and analysis of album cover design. Journal of Popular Music Studies, v. 11, n. 1, p. 68-102, 1999.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru: Edusc, 2001.
KEIGHTLEY, Keir. Long play: adult-oriented popular music and the temporal logics of the post-war sound recording industry in the USA. Media, Culture & Society, v. 26, n. 3, p. 375-391, 2004.
MAGOU, Alexander B. The origins of the 45-rpm record at RCA Victor, 1939-1948. In: BRAUN, Hans-Joachim (ed). Music and technology in the twentieth century. 2. ed. Baltimore e London: Johns Hopkins University Press, 2002.
NAPOLITANO, Marcos. A música popular brasileira (MPB) dos anos 70: resistência política e consumo cultural. In: CONGRESSO DA SEÇÃO LATINO-AMERICANA DA INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR THE STUDY OF POPULAR MUSIC. Anais... Disponível em: http://www.iaspmal.net/wp-content/uploads/2011/12/Napolitano.pdf. Acesso em: nov. 2012.
RODRIGUES, Jorge Luís Caê. Tinindo, Trincando: o design gráfico no tempo do desbunde. Conexão – Comunicação e Cultura, Caxias do Sul, v. 5, n. 10, p. 72-103, jul./dez. 2006.
SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano. São Paulo: Paulus, 2003.
VICENTE, Eduardo. Música e disco no Brasil: a trajetória da indústria nas décadas de 80 e 90. 2002. 349 f. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2002.
VILLELA, Cesar G. A história visual da bossa nova. Rio de Janeiro: ADG Brasil/UniverCidade, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.