Cybercides: notes on the new techno heterotipos
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3398Keywords:
Communication, cyberculture, cybercityAbstract
From a reflection on the technodigital conception of contemporary cities, we propose to think here their genealogy as reality and their presence as narrative, their connection with the cinema and with the technological imaginary, their habitat experience of the cyborgs, their relation with the post- Human, post-historical or post-biological. Considering the cybercides a cultural artifact, we propose the concept of heterotopia to describe what characterizes them: virtualizations and inventions.Downloads
References
BAUMAN, Zygmunt. Globalização:conseqüências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
BRAGANÇA DE MIRANDA, José; TERESA CRUZ, Maria (Org.) Crítica das ligações na era da técnica. Lisboa: Tropismos, 2001.
BRISSAC PEIXOTO, Nelson. Paisagens urbanas. São Paulo: Senac, 1996.
DELEUZE, Gilles. Conversações. Rio de Janeiro: 34, 1994.
FOUCAULT, Michel. O uso dos prazeres. São Paulo: Graal, 1984.
______. Des espaces autres. In: Dits et écrits. Paris: Gallimard, 1994.
KUNZRU, Hari. Você é um ciborgue: um encontro com Donna Haraway. In: SILVA, Tadeu Tomás da (Org.). Antropologia do ciborgue. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LEMOS, André (Org.). Cibercidade: as cidades na cibercultura. Rio de Janeiro: e-Papers, 2004.
_______. Cibercidade II: a ciberurbe na sociedade de informação. Rio de Janeiro: e-Papers, 2005.
MUSSO, Pierre. A filosofia da rede. In: PARENTE, A. (Org.). Tramas da rede. Porto Alegre: Sulinas, 2004.
RESENDE, Beatriz. Apontamentos de crítica cultural. Rio de Janeiro: Aeroplano, 2002.
ROSSET, Clément. Le réel: traité de l'idiotie. Paris: Minuit, 1977.
SINGER, Ben. Modernidade, hiperestímulo e sensacionalismo. In: CHARNEY, Leo; SCHWARTZ, Vanessa R. O cinema e a invenção da vida moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2001.
TUCHERMAN, Ieda. Fabricando corpos: ficção e tecnologia. In: Corpo, técnica, subjetividades. Revista de Comunicação e Linguagens, Lisboa, Relógio d'Água, jun. 2004.
WERTHEIM, Margaret. A história do espaço de Dante à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.