Evidence of validity of Zulliger-sc to the assessment of children’s interpersonal relationship
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-8623.2016.1.19990Keywords:
Psychological Assessment, ZSC, Children, Validity Evidence.Abstract
This study aimed to examine criterion validity evidence for ZSC, focusing on interpersonal relationships indicators. 119 primary school children of both sexes from the fourth to the sixth year responded to the sociogram which allowed to select two groups of participants: the first containing 26 classified as the most popular and 22 classified as less popular. These two groups responded to the ZSC. The analysis considered: M, FM, m; a, p; COP, AG; GHR, PHR; FT, TF, T; Food; PER; PureH, SumH and Index Isolation rates. The indicators that showed statistically significant differences, higher among the most popular children, were Mp (p=0.04), p (p=0.05) and PureH (p=0.06) marginally significant. In the less popular group the highest statistically significant was H<(H)+Hd+(Hd) (x2=4.16, p=0.04). In conclusion, four variables contributed to discriminate groups, which contributes to demonstrate criterion validity.
Downloads
References
American Educational Rersearch Association, American Psychological Association National Council On Measurement In Education. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: AERA.
Anzieu, D. (1989). Os métodos projetivos (5ª ed.). Rio de Janeiro: Campus.
Balbi Neto, R. R. Q. & Queiroz, S. S. (2012). Indícios de validade do déficit relacional no Método de Rorschach para população adulta não paciente. Psico-USF, 17(3), 475-484. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712012000300014
Bandeira, D. R, Trentini, C. M., Winck, G. E. & Lieberknecht, L. (2006) Considerações sobre as técnicas projetivas no contexto atual. In A. P. Noronha, A. A. A. Santos, & F. F. Sisto (Org.). Facetas do Fazer em Avaliação Psicológica (pp. 125-138). São Paulo: Vetor.
Bartholomeu, D., Carvalho, L. F., Silva, M. C. R., Miguel, F. K., & Machado, A. A. (2011). Aceitação e rejeição entre pares e habilidades sociais em universitários. Estudos de Psicologia, 16(2), 155-162. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2011000200006
Bartholomeu, D., Montiel, J. M., & Pessotto, F. (2011). Sociometria e habilidades sociais em alunos do ensino médio. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, 2(2), 211-228. http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2011v2n2p211
Davoglio, T. R., Gauer, G. J. C., Jaeger, J. V. H., & Tolotti, M. D. (2012). Personalidade e psicopatia: implicações diagnósticas na infância e adolescência. Estudos de Psicologia, 17(3), 453-460. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2012000300014
Exner, J. E. & Sendin, C. (1999). Manual de interpretação do Rorschach para o sistema compreensivo. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Grazziotin, J. B. D. & Scortegagna, S. A. (2012). Zulliger e habilidade social: evidências de validade no contexto empresarial. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(1), 69-78. http://dx.doi.org/10.1590/s0102-79722012000100009
Hisatugo, C. L. & Custódio, E. M. (2013). Avaliação psicológica e da personalidade e o estudo normativo do Rorschach para o uso em crianças brasileiras. Psicólogo inFormação, 17, 79-86. http://dx.doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v17n17p79-86
Landis, J. R. & Koch, G. G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33(1), 159-174. http://dx.doi.org/10.2307/2529310
Lis, A., Magro, T. & Rossi, G. (1990). A comparison between the Zulliger Test individually administered and the Rorschach Test in children aged 6 11. British Journal of Projective Psychology, 35(2), 35-48.
Moreno, J. L. (2008). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, da psicoterapia e do sociodrama [Who shall survive? Foundations of sociometry group psychotherapy and sociodrama] (M. Aguiar, Trad.). São Paulo: Daimon (Trabalho original publicado em 1953).
Nunes, M. L. T, Teixeira, R. P., & Deakin, E. K. (2010). Técnicas projetivas e avaliação de psicoterapia psicanalítica com crianças. In M. L. T. Nunes (Org.). Técnicas projetivas com crianças (pp. 145-169). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Perez-Ramos, A. L. Q (2000). Avaliação prospectiva: o exame precoce da criança. In J. A. Cunha. Psicodiagnóstico V (pp. 151-157). Porto Alegre: Artmed.
Primi, R., Muniz, M., & Nunes, C. H. S. S. (2009). Definições contemporâneas de validade de testes psicológicos. In C. S. Hutz (Org.). Avanços polêmicos em avaliação psicológica (pp. 243-265). São Paulo: Casa do Psicólogo.
Resende, A. C., Carvalho, T. C. R., & Martins, W. (2012). Desempenho Médio de Crianças e Adolescentes no Método de Rorschach Sistema Compreensivo. Avaliação Psicológica, 11(3), 375-394.
Sandahl, C., Mattlar, C. E, Carlsson, A., Vesala, P., & Rosenqvist, A. (1990) The personality structure for the normal adults, as revealed by the Zulliger. British Journal of Projective Psychology, 35(2), 54-60.
Schelini, P. W., Gomes, V. L. T., & Wechsler, S. M. (2006). Avaliação psicológica infantil: aspectos cognitivos e neuropsicológicos. In A. P. Noronha, A. A. A. Santos, & F. F. Sisto (Org.). Facetas do Fazer em Avaliação Psicológica (pp. 81-94). São Paulo: Vetor.
Tavares, M. (2003). Validade clínica. Psico-USF, 8(2), 125-136.
Tavella, R. R. & Villemor-Amaral, A. E. (2014). O teste de Zulliger-SC: avaliação da criatividade em crianças. Estudos de Psicologia, 31(4) , 489-497. http://dx.doi.org/10.1590/0103-166X2014000400003
Uhinki, A., Mattlar, C. E., Sandahl, P., Vesala, A., & Carlsson (1990). Personality traits characteristic for adolescents highlighted by the Zulliger. British Journal of Projective Psychology, 35(2), 49-53.
Urbina, S. (2007). Fundamentos da testagem psicológica. Porto Alegre: Artmed.
Vaz, C. E. (1998). Z-teste: técnica de Zulliger – forma coletiva. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Viglione, D. J., Perry, W., & Meyer, G. J. (2003). Refinements in the Rorschach Ego Impairment Index incorporating the Human Representational Variable. Journal of Personality Assessment, 81, 149 156. http://dx.doi.org/10.1207/S15327752JPA8102_06
Villemor-Amaral, A. E. & Primi, R. (2009). O Teste de Zulliger no Sistema Compreensivo (ZSC): forma individual. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Weiner, I. B. (2000). Princípios da interpretação do Rorschach. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Zulliger, H. & Salomon, F. (1970). El test de Zulliger: un test individual y colectivo. Buenos Aires: Kapelusz.